Juryns motivering
Att som ett litet svenskt varumärke bryta sig in på den amerikanska marknaden med begränsad budget och en helt generisk produkt kräver en överindexering av målgruppsinsikt, kaxighet och grit. The Index Shirt vinner årets Guldägg i kategorin Aktivering för att man med sällsynt bra tajming lyckas aktivera en riktigt svårflörtad publik.
Om bidraget
2022 var året då världens börser rasade och inflationen rusade. Mitt i detta inferno bestämde sig den svenska skjorttillverkaren Eton att stärka sin kundbas bland white collar workers i New York. En målgrupp starkt förknippad och väldigt påverkad den finansmarknad som skakade i fogarna.
Så hur når man en målgrupp på andra sidan Atlanten, med en produkt de redan har garderoben full av, i en marknad fylld av oro och sparsamhet?
Vår lösning blev att utnyttja finansmarknadens turbulens för att ge vår businessmålgrupp möjligheten att göra det de gör bäst: investera och vinna. Med The Index Shirt skapade vi världens första skjorta man kunde tradea sig till, precis som en aktie. Genom en dynamisk e-comlösing kopplad till Nasdaqs index kunde vår målgrupp time:a sin affär rätt – precis som de är vana vid på börsen – och köpa en $280-skjorta till 10% lägre pris.
Den specialdesignade skjortan, broderad med aktiemarknadens främsta symboler, “the bull and the bear”, blev kärnan i ett helt kommunikationsuniversum, där allt från realtidsuppdaterade annonser med den senaste kursen till paketering och e-com flirtade med finansvärlden.
Att koppla ihop finans och mode visade sig vara ett lyckat grepp. I allt från Dagens Industris Börssnack till Yahoo Finance och Vanity Fair kunde vi läsa om den unika skjortan. Till och med Litquidity, ett av världens största meme-konton inom finans, gick varm på kampanjen och bidrog till en räckvidd på totalt 138 miljoner.
Som resultat såg Etons site en organisk trafikökning på 98% samtidigt som skjortan sålde slut och kampanjen betalade sig själv på bara några veckor. Dessutom spillde kampanjens effekt över på andra områden – email-CTR gick till exempel upp från 1,92% till 4,65%, vilket är långt över branschens benchmark. Bra business för både Eton och målgruppen helt enkelt.