Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 >

Eton – The Index Shirt

Juryns motivering
Att som ett litet svenskt varumärke bryta sig in på den amerikanska marknaden med begränsad budget och en helt generisk produkt kräver en överindexering av målgruppsinsikt, kaxighet och grit. The Index Shirt vinner årets Guldägg i kategorin Aktivering för att man med sällsynt bra tajming lyckas aktivera en riktigt svårflörtad publik.
Om bidraget

2022 var året då världens börser rasade och inflationen rusade. Mitt i detta inferno bestämde sig den svenska skjorttillverkaren Eton att stärka sin kundbas bland white collar workers i New York. En målgrupp starkt förknippad och väldigt påverkad den finansmarknad som skakade i fogarna.

Så hur når man en målgrupp på andra sidan Atlanten, med en produkt de redan har garderoben full av, i en marknad fylld av oro och sparsamhet?

Vår lösning blev att utnyttja finansmarknadens turbulens för att ge vår businessmålgrupp möjligheten att göra det de gör bäst: investera och vinna. Med The Index Shirt skapade vi världens första skjorta man kunde tradea sig till, precis som en aktie. Genom en dynamisk e-comlösing kopplad till Nasdaqs index kunde vår målgrupp time:a sin affär rätt – precis som de är vana vid på börsen – och köpa en $280-skjorta till 10% lägre pris.

Den specialdesignade skjortan, broderad med aktiemarknadens främsta symboler, “the bull and the bear”, blev kärnan i ett helt kommunikationsuniversum, där allt från realtidsuppdaterade annonser med den senaste kursen till paketering och e-com flirtade med finansvärlden.

Att koppla ihop finans och mode visade sig vara ett lyckat grepp. I allt från Dagens Industris Börssnack till Yahoo Finance och Vanity Fair kunde vi läsa om den unika skjortan. Till och med Litquidity, ett av världens största meme-konton inom finans, gick varm på kampanjen och bidrog till en räckvidd på totalt 138 miljoner.

Som resultat såg Etons site en organisk trafikökning på 98% samtidigt som skjortan sålde slut och kampanjen betalade sig själv på bara några veckor. Dessutom spillde kampanjens effekt över på andra områden – email-CTR gick till exempel upp från 1,92% till 4,65%, vilket är långt över branschens benchmark. Bra business för både Eton och målgruppen helt enkelt.

Arbetsgrupp

  • Executive Creative director
    Magnus Klang, Valtech RADON
  • Creative director
    Petter Rudwall, Valtech RADON
  • Creative director
    Edin Agovic, Valtech RADON
  • Copywriter
    Paula Backman, Valtech RADON
  • Art director
    Kalle Lund, Valtech RADON
  • PR-creative
    Nathalie Folkeryd, Valtech RADON
  • Art director
    Gustaf Anker Söderman, Valtech RADON
  • Copywriter
    Olivia Widmark, Valtech RADON
  • Motion director
    Leo Köhler, Valtech RADON
  • Media director
    Christopher McLaren, Valtech RADON
  • Media strategist
    Olivia Schütz, Valtech RADON
  • Copywriter
    Ingrid Santeren, Valtech RADON
  • Social Creative
    Emilia Thordén, Valtech RADON
  • Strategist
    Nathalie Eggenberger, Valtech RADON
  • Executive producer
    Erik Skånmyr Hero, Valtech RADON
  • Producer
    Klara Sundström, Valtech RADON
  • Editor
    Petrus Lidbeck, Valtech RADON
  • Sound design
    Graeme Wylie, Valtech RADON
  • Music
    Carl Åborg, Valtech RADON
  • Business Director
    Frida Karlsson, Valtech RADON
  • Strategic project manager
    Jakob Norrby, Valtech RADON
  • DOP/Stills
    Axel Petterson, DOP/Stills
  • B-FOTO
    Johan Viberg, B-FOTO
  • Gaffer
    Peter Övgård, Gaffer
  • Mua/stylist
    Emelie Ödman, Mua/stylist
  • PA
    Nico O'Konor, PA
  • Retusch
    Niklas Axelsson, Retusch
  • CRM Lead
    Melissa Magnusson, Eton shirts AB
  • CX & CRO Lead
    Artur Krupke, Eton shirts AB
  • Digital Marketing Lead
    Ludvig Sandell, Eton shirts AB
  • eCom Analys/Controller
    Emma Sävenfalk, Eton shirts AB
  • Digital Art Director
    Elina van Dijke, Eton shirts AB
  • Global PR Director
    Julia Olsson, Eton shirts AB
  • Social Media Lead
    Jonathan Ulenius, Eton shirts AB