Se alla vinnare i Guldägget 2023 > Se alla vinnare i Guldägget 2023 > Se alla vinnare i Guldägget 2023 > Se alla vinnare i Guldägget 2023 > Se alla vinnare i Guldägget 2023 > Se alla vinnare i Guldägget 2023 > Se alla vinnare i Guldägget 2023 > Se alla vinnare i Guldägget 2023 > Se alla vinnare i Guldägget 2023 > Se alla vinnare i Guldägget 2023 > Se alla vinnare i Guldägget 2023 > Se alla vinnare i Guldägget 2023 >

Eton – The Index Shirt

2022 var året då världens börser rasade och inflationen rusade. Mitt i detta inferno bestämde sig den svenska skjorttillverkaren Eton att stärka sin kundbas bland white collar workers i New York. En målgrupp starkt förknippad och väldigt påverkad den finansmarknad som skakade i fogarna.

Så hur når man en målgrupp på andra sidan Atlanten, med en produkt de redan har garderoben full av, i en marknad fylld av oro och sparsamhet?

Vår lösning blev att utnyttja finansmarknadens turbulens för att ge vår businessmålgrupp möjligheten att göra det de gör bäst: investera och vinna. Med The Index Shirt skapade vi världens första skjorta man kunde tradea sig till, precis som en aktie. Genom en dynamisk e-comlösing kopplad till Nasdaqs index kunde vår målgrupp time:a sin affär rätt – precis som de är vana vid på börsen – och köpa en $280-skjorta till 10% lägre pris.

Den specialdesignade skjortan, broderad med aktiemarknadens främsta symboler, “the bull and the bear”, blev kärnan i ett helt kommunikationsuniversum, där allt från realtidsuppdaterade annonser med den senaste kursen till paketering och e-com flirtade med finansvärlden.

Att koppla ihop finans och mode visade sig vara ett lyckat grepp. I allt från Dagens Industris Börssnack till Yahoo Finance och Vanity Fair kunde vi läsa om den unika skjortan. Till och med Litquidity, ett av världens största meme-konton inom finans, gick varm på kampanjen och bidrog till en räckvidd på totalt 138 miljoner.

Som resultat såg Etons site en organisk trafikökning på 98% samtidigt som skjortan sålde slut och kampanjen betalade sig själv på bara några veckor. Dessutom spillde kampanjens effekt över på andra områden – email-CTR gick till exempel upp från 1,92% till 4,65%, vilket är långt över branschens benchmark. Bra business för både Eton och målgruppen helt enkelt.

Arbetsgrupp

  • Executive Creative director
    Magnus Klang, Valtech RADON
  • Creative director
    Petter Rudwall, Valtech RADON
  • Creative director
    Edin Agovic, Valtech RADON
  • Copywriter
    Paula Backman, Valtech RADON
  • Art director
    Kalle Lund, Valtech RADON
  • PR-creative
    Nathalie Folkeryd, Valtech RADON
  • Art director
    Gustaf Anker Söderman, Valtech RADON
  • Copywriter
    Olivia Widmark, Valtech RADON
  • Motion director
    Leo Köhler, Valtech RADON
  • Media director
    Christopher McLaren, Valtech RADON
  • Media strategist
    Olivia Schütz, Valtech RADON
  • Copywriter
    Ingrid Santeren, Valtech RADON
  • Social Creative
    Emilia Thordén, Valtech RADON
  • Strategist
    Nathalie Eggenberger, Valtech RADON
  • Executive producer
    Erik Skånmyr Hero, Valtech RADON
  • Producer
    Klara Sundström, Valtech RADON
  • Editor
    Petrus Lidbeck, Valtech RADON
  • Sound design
    Graeme Wylie, Valtech RADON
  • Music
    Carl Åborg, Valtech RADON
  • Business Director
    Frida Karlsson, Valtech RADON
  • Strategic project manager
    Jakob Norrby, Valtech RADON
  • DOP/Stills
    Axel Petterson, DOP/Stills
  • B-FOTO
    Johan Viberg, B-FOTO
  • Gaffer
    Peter Övgård, Gaffer
  • Mua/stylist
    Emelie Ödman, Mua/stylist
  • PA
    Nico O'Konor, PA
  • Retusch
    Niklas Axelsson, Retusch
  • CRM Lead
    Melissa Magnusson, Eton shirts AB
  • CX & CRO Lead
    Artur Krupke, Eton shirts AB
  • Digital Marketing Lead
    Ludvig Sandell, Eton shirts AB
  • eCom Analys/Controller
    Emma Sävenfalk, Eton shirts AB
  • Digital Art Director
    Elina van Dijke, Eton shirts AB
  • Global PR Director
    Julia Olsson, Eton shirts AB
  • Social Media Lead
    Jonathan Ulenius, Eton shirts AB