2022 var året då världens börser rasade och inflationen rusade. Mitt i detta inferno bestämde sig den svenska skjorttillverkaren Eton att stärka sin kundbas bland white collar workers i New York. En målgrupp starkt förknippad och väldigt påverkad den finansmarknad som skakade i fogarna.
Så hur når man en målgrupp på andra sidan Atlanten, med en produkt de redan har garderoben full av, i en marknad fylld av oro och sparsamhet?
Vår lösning blev att utnyttja finansmarknadens turbulens för att ge vår businessmålgrupp möjligheten att göra det de gör bäst: investera och vinna. Med The Index Shirt skapade vi världens första skjorta man kunde tradea sig till, precis som en aktie. Genom en dynamisk e-comlösing kopplad till Nasdaqs index kunde vår målgrupp time:a sin affär rätt – precis som de är vana vid på börsen – och köpa en $280-skjorta till 10% lägre pris.
Den specialdesignade skjortan, broderad med aktiemarknadens främsta symboler, “the bull and the bear”, blev kärnan i ett helt kommunikationsuniversum, där allt från realtidsuppdaterade annonser med den senaste kursen till paketering och e-com flirtade med finansvärlden.
Att koppla ihop finans och mode visade sig vara ett lyckat grepp. I allt från Dagens Industris Börssnack till Yahoo Finance och Vanity Fair kunde vi läsa om den unika skjortan. Till och med Litquidity, ett av världens största meme-konton inom finans, gick varm på kampanjen och bidrog till en räckvidd på totalt 138 miljoner.
Som resultat såg Etons site en organisk trafikökning på 98% samtidigt som skjortan sålde slut och kampanjen betalade sig själv på bara några veckor. Dessutom spillde kampanjens effekt över på andra områden – email-CTR gick till exempel upp från 1,92% till 4,65%, vilket är långt över branschens benchmark. Bra business för både Eton och målgruppen helt enkelt.