Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Ett SIRIöst meddelande

Bidragsbeskrivning:
Som en del av sitt engagemang kring trafiksäkerhetsfrågor, ville Toyota hitta ett kostnadseffektivt sätt att göra ett uttalande kring det växande problemet med telefonanvändning under bilkörning. Regeringar, journalister och reklambyråer har länge försökt att avskräcka förare från detta beteende, utan större framgång. Så i stället för att påminna folk om att inte använda sin telefon i bilen, passerade vi dem och talade direkt till källan; telefonen. Vårt tilltag skapade massor av debatt och samtal om ämnet i sociala medier. Somliga var upprörda över att deras telefoner stängdes av utan att fråga och ventilerade sin frustration på nätet, medan andra gav ett överväldigande stöd till idén och tog denna viktiga diskussion vidare. En polariserande idé, perfekt för att stimulera till debatt i sociala medier kring ett allvarligt och aktuellt ämne.

Motivering:
Människan är ganska kass. Den är såklart bra på vissa saker, men ofta är den riktigt usel på att förstå vad som är bäst för den – hur den till exempel ska göra för att skydda sig själv och andra från fara. Då är det bra att robotar finns.
Hej Siri, dela ut guldägget i radio!

Arbetsgrupp

  • Nordisk Executive Creative Director
    Jason Mendes
  • Creative Director
    Gustav Egerstedt, Regner Lotz
  • Projektledare
    Charlotta Tibbelin, Annette Piilgaard
  • Produktionsledare
    Emma Narving, Diana Wellendorf
  • Produktionsassistent
    Olov Lagerqvist
  • Stuntförare
    Jacob Hamilton
  • Kreatör
    Casper Christensen, Rene Schultz
  • Copywriter-assistent
    Jacob Norremark
  • Art Director-assistent
    Stefan Arnoldus
  • Produktionsbolag
    B-Reel
  • Regissör
    Patrik Gyllström
  • Exekutiv producent
    Rikard Åström
  • Producent
    Cathrin Holmqvist
  • Marknadschef
    Jan Casserlöv