Faktum är Göteborgs största gatutidning. Många av deras försäljare är hemlösa, men tyvärr är hemlöshet en fråga som hamnat långt ner i samhällsdebatten. För att ändra på det valde vi att fokusera på något de flesta inte tänker på: Många barn i Sverige lever i akut hemlöshet. Bara i Göteborg är siffran 663.
Så vi lanserade en barnversion av Faktum – Faktum Kids – som handlade om barn i hemlöshet. För att sprida ordet delade vi först fyra filmer i sociala medier. Och dagen tidningen släpptes arrangerade vi en stor manifestation i centrala Göteborg där över 100 skolbarn sålde numret i solidaritet med hemlösa barn. Dessutom var media där och rapporterade.
Försäljningen av Faktum steg med 50 % jämfört med året innan. Och SVT, P1, P3, P4, SvD, Aftonbladet och GP var bara några av alla som rapporterade om problemet – vilket i slutändan ledde till att frågan om hemlöshet återigen var en del av debatten.