Vinter, 2022. Sverige och Europa kastas in i den största energikrisen på 50 år. Konsumenternas oro och ilska ökar i takt med de skenande elpriserna. Mitt i stormens öga står E.ON, den största energiaktören i Sveriges dyraste region (elområde 4). Kritiken är massiv och media skoningslös. Överallt florerar olika ”sanningar” om kapacitet, priser, bolagsvinster etc.
Varumärket, som länge hade fokuserat på klimatomställningen och kundernas roll i den, tog nu rejält med stryk. Så vad blev lösningen, kriskommunikation? Nej. Vi insåg att E.ON behövde positioneras som en proaktiv ”doer” i en annars reaktiv bransch; en aktör som står på kundernas sida och förstår deras nya utmanande vardag. Med utgångspunkt i insikten att det inte finns någon konflikt mellan konsumentens plånbok och miljön, skapade vi en ny premiss: Vi kan vända den negativa varumärkestrenden och förbättra attityden till E.ON om vi på riktigt kan hjälpa konsumenterna att sänka sin energiförbrukning och spara pengar.
Sagt och gjort! Vi skapade en realityserie där vardagen hos en helt vanlig (nåja…) familj förvandlas till en dokusåpa på YouTube och ett 100 % autentiskt energiexperiment. Möt familjen Jarny – 7-barnsfamiljen från Svedala som bor i ett hus med skärmar i varje rum, minikylar, popcorn- och korvmaskiner och ”Pappa Jarnys” fullt utrustade DJ-garage. Med mera! Deras uppgift är tydlig och ”enkel”: de måste sänka sin elförbrukning. Varje avsnitt kretsar kring ett energibesparande uppdrag att lösa. Till sin hjälp har de den smarta apptjänsten E.ON ElnaTM, som ger en exakt överblick över energiförbrukningen i realtid. Huvudpersonen, “Pappa Jarny”, kämpar med att få resten av familjen ombord på uppdragen. Vilket är ganska logiskt eftersom de alla älskar sina elprylar, långa varma duschar och ett väl uppvärmt hus. Så om den här familjen kan sänka sin energiförbrukning, så kan alla familjer göra det!
**Resultat:**
**YouTube**: View / completion rate, trueview: 76 % / 35 %. Siffrorna ska ses i ljuset av att filmerna är 6,5 min långa! Över 90 % completion rate för 15-sekundersfilmerna.
**Meta**: Engagement rate (huvud-KPI), samtliga Meta-annonser för samtliga avsnitt: 23% (E.ON benchmark 9%)
**Varumärkesstyrka: **
– Innan lansering (senhösten 2022), hade Brand Index dykt månad för månad, från 5.4 till 3.4 och låg nu långt under såväl Vattenfall som GodEl. Redan i slutet på 2022 hade vi gått upp till 4.0 och gått om Vattenfall och GodEl igen. Detta med en SOV för 2022 på 20,6% jämfört med den största konkurrenten Vattenfalls 38%. – Juni 2023 var Brand Index 5,7 (All-time-high för E.ON)
**Ad Awareness**: 4-årsrekord bland villakunder (30,5 %) och högsta på ett år bland alla svenskar (11,4 %) – utan både TV och OOH i mediemixen.
**Beteendeförändring:**
Minskning av energiförbrukningen nov 22 – april 23 (privatpersoner och småföretag): Rikssnittet var -6,3%, att jämföra med E.ONs kunder på -14,5%.