Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Festivaldödsdödaren

Festivaldöden härjar i Sverige. För en relativt liten spelare som Popaganda är det extra viktigt att hitta ett eget formspråk och skapa kommunikation som får igång snacket (och biljettförsäljningen) i tid.

Vi tog fram ett formspråk där akvarellfärger på ett abstrakt sätt vittnade om festivalens hemvist. Designen applicerades på affischer, annonser, hemsida, banners samt i alla sociala mediakanaler. Dessutom tog vi fram merchandise, utsmyckning och rörliga projektioner till festivalområdet.

Festivaler brukar släppa sina bokningar pö om pö och fylla på affischerna allteftersom nya namn blir klara. Istället för att trycka ut information till passiva mottagare lät vi Popagandas engagerade publik och Sveriges musikjournalister spela en aktiv roll i samband med artistsläppen. Vår insikt var enkel: popfans och musikjournalister älskar att visa upp sitt musikkunnande. Utifrån den insikten bjöd vi in till ett liveevent där fans och musikskribenter fick gissa lineup:en i en introtävling. Och sedan skickade vi ut ett snillrikt affischpussel till journalister och lät dem tävla om att bli först med ett scoop: den sista bokningen till årets Popagandafestival.

Resultat.
Festivalen har aldrig tidigare blivit så omskriven i media. Den 1 aug hade Popaganda sålt 264% fler biljetter än motsvarande tidpunkt sitt tidigare bästa år. Biljetterna till festivalens båda dagar sålde slut. En stark bedrift i festivaldödens Sverige 2013.

Arbetsgrupp

  • Copywriter
    Petter Dixelius
  • Creative Director
    Gustav Egerstedt
  • Designer
    Louise Erdman Sundh
  • Flash-utvecklare
    Håkan Boqvist
  • Fotograf
    Magnus Torsne
  • Illustratör
    Jesper Olsson
  • Planner
    Elin Johansson
  • Producent
    Marlene Hernbrand
  • Produktionsledare
    Fredrika Frenkiel, Lina Alshammar
  • Projektledare
    Maria Lindskog-Klasén
  • Uppdragsgivare
    Niklas Jonsson, Niklas Ek, Simon Ahlgren , Helen Allvin
  • Web Director
    Erik Hiort af Ornäs
  • Webbutvecklare
    Adrian Berggren, Carl Calderon, Håkan Boqvist, Viktor René