RFSU säljer kondomer, glidmedel och sexleksaker – så mycket vet de flesta i Norden. Men det får inte direkt fler att välja RFSU:s produkter framför de nya konkurrenterna. Glidmedel som glidmedel, eller?
Faktum är att RFSU AB bildades med det enda syftet att finansiera förbundets arbete för mänskliga och sexuella rättigheter. Så varje gång du köper ett glidmedel från RFSU går överskottet tillbaka till dig, och mot en bättre värld. Detta ville RFSU lyfta fram för att stärka sin ledande position på den nordiska marknaden.
Vår uppgift var alltså att skapa en manifestfilm med produktfokus och engagera alla i hela Norden, i ett kommunikationslandskap där man knappt får visa eller prata om sex. Vår lösning blev att belysa produkterna som de politiska hjältar de faktiskt är, och hantverksmässigt göra det till en så stor grej som det faktiskt är – utan att låta risken för censur begränsa oss.
Med element av film, 3D, animation och illustrerade lager skapade vi ett dynamiskt universum med syftet att trollbinda tittaren kring berättarens tydliga budskap. Tittaren tas på en resa från ökad medvetenhet till stoltheten av en medhjälpare, genom olika världar av hantverksmässig lekfullhet och fingertoppskänsla. Här syftar varje detalj till att stärka djupet och kraften i budskapet.
Filmen krossade alla förväntningar med 3x högre engagemang än genomsnittet (totalt: +92%). Med det uppnådde filmen sitt syfte, då 66 % gillade varumärket mer, och 22 % blev mer intresserade av att köpa RFSU:s produkter. Den totala räckvidden landade på 47,9 miljoner i ett område med knappt 27 miljoner människor.