Svenskar har svårt att göra skillnad på de olika apoteken. Denna utmaning återspeglas i kommunikationen. Ingen vet vem som är avsändare och den generiska kommunikationen har gjort att reklamerinran är låg för samtliga aktörer i kategorin. Vårt uppdrag var att visa att Apotek Hjärtat inte är som alla andra apotek, och ta ägandeskap av apoteksmarknaden.
Genom att bryta mot konventionerna i kategorin lyckades vi få människor att se på det välkända Apotek Hjärtat med nya ögon. Med en helt ny talkshow fick vi människor att prata ärligt och direkt ”Från Hjärtat” kring deras hälsobekymmer. Med den fiktiva talkshowen ”Från Hjärtat” kunde vi ta upp ämnen som konkurrenterna höll sig borta från och sopade under mattan. Och samtidigt vara nära vardagen och hur vanliga verkliga människor pratar. Ett helt nytt grepp i en kategori som länge agerat totalt humorlöst och likriktat.
Hur gick det då? Jo, vi bröt hela kategorins onda omen: hög sammanblandning mellan vilket apotek som är vilket och statisk utveckling kring de flesta varumärkesuppfattningar Vilket gav effekt i absoluta tal:
– Fler förstod vem som stod bakom reklamen; avsändar-ID +54% (en ökning på 216%)
– Fler fick varumärket som favorit; preferens +9% (ökning med 32%)
– Fler uppfattade varumärket på rätt sätt; kritiska associationer +9%
– Fler upplevde reklamen som underhållande +19%
– Fler såg reklamen +15%
Tänk vad lite ärlighet kring en pruttig mage kan göra.