Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Från ord till handling

Bidragsbeskrivning:
289 000 unga längtar efter att få flytta hemifrån. Inför valet ville Hyresgästföreningen därför uppmärksamma bostadsfrågan och sätta press på politikerna. Det positiva var att alla partierna pratade om att lösa bostadsbristen. Frågan var om de skulle gå från ord till handling? Vi valde att utgå från det och började fira i förskott med filmer där människor förberedde sig för flytten, och vi fortsatte i print. Istället för att berätta för politikerna vad de ska göra, så påminde vi dem om vad de själva faktiskt har sagt. För att allmänheten skulle hjälpa till samlade vi mejladresser till politiker. Antingen kunde man skicka ett förskrivet mejl, eller skriva ett själv. Man kunde också skicka ett tweet till partierna, tillsammans med en peppande animation. Dessutom kunde människor runt om i landet påminna politikerna med fysiska vykort. På så vis fick vi politikerna att stå för vad de sagt samtidigt vi uppmärksammade allmänheten på vad man ska förvänta sig av politikerna efter valet.

Arbetsgrupp

  • Projektledare
    Eva Nilsson, John Wernvik
  • Produktionsledare
    Ulrika Andrinsson
  • Planner
    Claes Kjellström
  • Digital AD
    Mikael Ståhl
  • Art Director
    Anna Kask
  • Copywriter
    Hjalmar Delehag

  • Originalare
    Kalle Garmark, Veronica Sokolow, Ylva Krantz, Cecilia Anefelt