Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Gender Gap Tackle

GENDER GAP TACKLE
Bakgrund: Idrott är inte på lika villkor, och hockey är inget undantag. Manliga spelare får mer resurser och bättre förutsättningar att lyckas. Inte ens i bordshockey är det jämställt. Trots att det klassiska bordshockeyspelet funnits i över 80 år har ingen reflekterat över att det inte finns några damlag att spela med. Förrän nu.

Lösning: Som en symbol för sitt jämställdhetsarbete inom ishockey lanserar Svenska Spel världens första damfigurer till bordshockeyspel. Figurerna tas fram med hjälp av 3D-teknik och handmålas av en miniatyrkonstnär. Framstående spelare får sitt namn och nummer målade på ryggen. Även frisyrer efterliknas och flätor, tofsar och hårlängder sticker för första gången någonsin fram under hjälmarna. En annan viktig skillnad är gallren på hjälmarna. Enligt regelverket i ishockey måste kvinnliga spelare ha galler för ansiktet, till skillnad från sina manliga motparter. Varje figur är unikt avbildad efter verkliga spelare och bidrar till ökad jämställdhet, inkludering och synliggörande av kvinnliga idrottare.

Arbetsgrupp

  • Projektledare PR
    Johan Söderkvist, Svenska Spel
  • Projektledare kommunikation
    Ulrica Marcks von Wurtemberg, Svenska Spel
  • Digital strateg
    Lina Östman, Svenska Spel
  • Kommunikationschef
    Anna Ekström, Svenska Spel
  • Sponsringsstrateg
    Mats Einarsson, Svenska Spel
  • Projektledare sponsring
    Jimmy Sandberg, Svenska Spel
  • Art Director
    Linda Lundgren, Forsman&Bodenfors
  • Copywriter
    Andrea Sundström, Forsman&Bodenfors
  • Strateg
    Helena Wård, Forsman&Bodenfors
  • Designer
    Camilla Tengborg, Forsman&Bodenfors
  • Produktionsledare
    Katarina Wredmark, Forsman&Bodenfors
  • Projektledare
    Cecilia Ross, Forsman&Bodenfors
  • PR
    Julia Samuelsson/Samuel Danofsky, Forsman&Bodenfors
  • Produktionsbolag
    Bleckout
  • Mediabyrå
    Carat