Sedan 1935 har Göteborgs Lucia varit en årlig tradition. Men som med allt gammalt behövde den uppdateras. För att ta avstånd från skönhetsideal gjordes en radikal förändring – utseendeaspekten togs helt bort.
Istället för porträttbilder fick man sjunga in röstprover via en app. Bidragen laddades upp på en kampanjsite och en expertjury valde sedan ut sju finalister.
Nu var det dags för folkets röst att bli hörd där man ringde in och röstade på den finalist med bäst stämma. Varje samtal gav 9.90 kr till Göteborgs Räddningsmission. Rösten räknades med andra ord på fler än ett sätt. Kröningen inleddes med att samtliga bidrag projicerades och bildade världens första digitala Luciakör. Och så kröntes Sandra Johansson.
Med 0 kr i media- och produktionsbudget (probono) fick projektet rikstäckande spridning och blev under två dagar den mest omtalade och delade nyheten i Sverige. En debatt hade väckts och i Göteborg hade det i alla fall bevisats att det är rösten som räknas.