Förr i tiden drömde alla reklamarbetare om att få göra en helsida i dagspress. Idag drömmer de flesta om något helt annat. Dagens Industri är Sveriges ledande affärstidning med 383 000 dagliga läsare som tjänar i snitt 400 000 om året. Vår utmaning var att berätta för tidningströtta reklambyråmänniskor och medierådgivare att en annons i DI fortfarande kan vara det mest effektiva sättet att nå den målgruppen.
Vi reklamare älskar (ja, eller kanske brukade älska) bra casefilmer: de där välgjorda dokumentationerna av kampanjer och elevprojekt som elegant summerar upp och förklarar även de mest avancerade kopplingarna mellan olika media. Vår lösning för Dagens Industri var därför att göra en sådan casefilm – men en fejkad variant med ett överraskande slut.
Video laddades upp till YouTube och skickades sedan som en länk i ett mejl till cirka 150 vänner och kollegor i den svenska reklambranschen. Fram till idag har filmen, trots sin snäva målgrupp, visats över 80 000 gånger.