Juryns motivering
Happy Birthday from Earth belönas med Guldägg i Integrerat, eftersom det krävs något extra för att bryta igenom dagens fragmenterade medielandskap. En oväntad idé som är så stor att den tagit sig utanför köpta mediaval och touchpoints, rakt in i människors hjärtan. Den här kampanjen fick oss i juryn att vända ut och in på oss själva och tanken på vad integrerat egentligen betyder idag. Vi vill hylla denna larger than life idé för att den driver kategorin framåt och påminner om att en välintegrerad kampanj inte bara handlar om köpt media, utan om att lyckas bryta igenom med en story som både berör och tar för sig.
Om bidraget
Husqvarna är ett av Sveriges äldsta företag. Varumärket är etablerat och välkänt för de flesta svenskar, men arvet kommer också med baksidor. Internationellt är varumärket relativt okänt. Många förknippar Husqvarna med tidigare generationers orangea, omoderna, bensindrivna redskap snarare än de innovativa och högteknologiska produkter de lanserar idag och internationellt.
Så hur får vi fram att Husqvarna faktiskt är branschens mest tekniskt avancerade varumärke utan att prata om batteritid, klippblad och andra produktfördelar, och i stället positioneras som en aktör inom innovation, popkultur och tech?
Robotgräsklippare är en av de tekniska produkter i hemmen vi tenderar att förmänskliga mest, mängder av kunder döper sina gräsklippare, bygger hus till dom, och ser på dem som en ”individ”. Undersökningar visar också att ju mer mänskliga drag vi ser i en robot, desto mer avancerade uppfattas de vara. Kunde vi fortsätta bygga på denna pågående trend?
2012 landade NASA sin Curiosity Rover på Mars. Som en kul feature byggde NASA:s ingenjörer in att den varje år på sin födelsedag spelade ”Happy Birthday” för sig själv. Den planerat gulliga inställningen fick dock snabbt en backlash där folk i stället såg universums mest ensamma robot sjunga för sig själv, ensam i rymden.
På Curiositys 10 års dag bestämde sig Husqvarna för att ge roboten ett storslaget firande.
Genom att lansera en uppdatering till mjukvaran hos Husqvarnas robotgräsklippare, fick alla Husqvarnaägare möjlighet att låta sina gräsklippare spela för Curiosity på födelsedagen – en robotkör av 100,000 gräsklippare. Initiativet lanserades med en film som uppmanade till att ladda ner uppdateringen.
Resultatet överträffade målsättningarna med råge. Mer än 210 miljoner i förtjänad räckvidd på 26 marknader för hela kampanjen. Bara lanseringsfilmen sågs över 8,2 miljoner gånger i digitala kanaler. Totalt ökade varumärkesexponeringen med över 1100%, och idén trendade på Reddit. Utöver det ökade besöksantalet på Husqvarna.com med 300%, och besökarna stannade 250% längre än innan kampanjlansering.