Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Happy Birthday from Earth

Husqvarna är ett av Sveriges äldsta företag. Varumärket är etablerat och välkänt för de flesta svenskar, men arvet kommer också med baksidor. Internationellt är varumärket relativt okänt. Många förknippar Husqvarna med tidigare generationers orangea, omoderna, bensindrivna redskap snarare än de innovativa och högteknologiska produkter de lanserar idag och internationellt.

Så hur får vi fram att Husqvarna faktiskt är branschens mest tekniskt avancerade varumärke utan att prata om batteritid, klippblad och andra produktfördelar, och i stället positioneras som en aktör inom innovation, popkultur och tech?

Robotgräsklippare är en av de tekniska produkter i hemmen vi tenderar att förmänskliga mest, mängder av kunder döper sina gräsklippare, bygger hus till dom, och ser på dem som en ”individ”. Undersökningar visar också att ju mer mänskliga drag vi ser i en robot, desto mer avancerade uppfattas de vara. Kunde vi fortsätta bygga på denna pågående trend?

2012 landade NASA sin Curiosity Rover på Mars. Som en kul feature byggde NASA:s ingenjörer in att den varje år på sin födelsedag spelade ”Happy Birthday” för sig själv. Den planerat gulliga inställningen fick dock snabbt en backlash där folk i stället såg universums mest ensamma robot sjunga för sig själv, ensam i rymden.

På Curiositys 10 års dag bestämde sig Husqvarna för att ge roboten ett storslaget firande.

Genom att lansera en uppdatering till mjukvaran hos Husqvarnas robotgräsklippare, fick alla Husqvarnaägare möjlighet att låta sina gräsklippare spela för Curiosity på födelsedagen – en robotkör av 100,000 gräsklippare. Initiativet lanserades med en film som uppmanade till att ladda ner uppdateringen.

Resultatet överträffade målsättningarna med råge. Mer än 210 miljoner i förtjänad räckvidd på 26 marknader för hela kampanjen. Bara lanseringsfilmen sågs över 8,2 miljoner gånger i digitala kanaler. Totalt ökade varumärkesexponeringen med över 1100%, och idén trendade på Reddit. Utöver det ökade besöksantalet på Husqvarna.com med 300%, och besökarna stannade 250% längre än innan kampanjlansering.

Arbetsgrupp

  • Art Director 
    Fredrik Moberg, Prime Weber Shandwick
  • Copywriter 
    Kasper Moss, Prime Weber Shandwick
  • Creative 
    Sanna Landaboure Lengholm, Prime Weber Shandwick
  • Creative 
    Isak Landaboure Lengholm, Prime Weber Shandwick
  • Creative Director 
    Petter Lublin, Prime Weber Shandwick
  • Executive Creative Director 
    Carl Ewald Jannerfeldt, Prime Weber Shandwick
  • Client Lead 
    Leif Geiger, Prime Weber Shandwick
  • Project Manager 
    Maria Äppelryd, Prime Weber Shandwick
  • Media Manager  
    Hanna Clason, Prime Weber Shandwick
  • Agency Producer 
    Renée Lorenius, Prime Weber Shandwick
  • Planner 
    Sebastian Stüben, Prime Weber Shandwick
  • Planner 
    Axel Tesch, Prime Weber Shandwick
  • Integrated Media Specialist
    Daniel Wahlström, Prime Weber Shandwick
  • Global PR Manager 
    Karin Tångstedt, Husqvarna
  • Software Design Manager 
    Björn Mannefred, Husqvarna
  • Global Brand and Communications Manager 
    Johanna Englert, Husqvarna
  • Communications & Content Director 
    Jonas Eklöf, Husqvarna
  • Vice President, Marketing EPAC 
    Elin Moritz, Husqvarna
  • Digital Marketing 
    Johannes Karlsson, Husqvarna
  • Product Manager Automower® Connect & Smart Home
    Linda Lindqvist, Husqvarna
  • Director
    Simon Jung, Diktator
  • Producer
    Manga Minja, Diktator
  • Production Company
    Diktator