Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Heartbeat Drum Machine

När ett barn föds med hjärtfel rubbas hela livets rytm. Hjärtebarnsfonden är en liten ideell organisation som bidrar till forskning och stöttar de barn och familjer som drabbas.
Fastän det är den vanligaste medfödda defekten är kännedomen om problemet är låg.

För att öka kunskap, engagemang och donationer skapade vi CHD–4 i samarbete med audiovisuella konstnären Love Hultén och teenage engineering. En trummaskin i otakt, byggd med hjärtslagen från Liv, Janiyah, Wega och Vincent. Fyra hjärtebarn med olika medfödda hjärtfel.

Varje EKG har avkodats till en sequencer, som gör det möjligt att spela på och skapa med barnens hjärtslag. Ett unikt instrument och en interaktiv ljudupplevelse som på ett helt nytt sätt skapar närhet till barnen och utmaningarna de ställs inför. De fyra hjärtslagen valdes ut i samarbete med hjärtläkare i Lund för att på bästa sätt beskriva vidden av problematiken.

Trummaskinen avtäcktes på Way out West och lanserades officiellt den 29 september, på den internationella Världshjärtdagen. Under hösten har instrumentet turnerat mellan artister och innehållsskapare, samt lanserats i en digital version för att öka kännedomen och ge fler möjlighet att uppleva problematiken.

Kampanjen har hittills fått stor uppmärksamhet i både i svensk och internationell media (TV4, Engadget, USTimesPost, ICON, Yahoo, Yanko Design mfl). Utan några finansiella resurser ökade mängden insamlade medel med 48% jämfört med motsvarande period tidigare år.

Vid kampanjens slut kommer maskinen att auktioneras ut till högstbjudande. Alla intäkter går oavkortat till Hjärtebarnsfonden.

CHD–4 satte problematiken i händerna på potentiella givare och gjorde det möjligt för fler att förstå vad som händer när små hjärtan går sönder och hela livet hamnar i otakt.

Hjärtebarnen:

Liv 1. Atrioventriulärt block
Wega 2. Ventrikulär septumdefekt
Vincent 3. Enkammarhjärta med tricuspidalis atresi
Janiyah 4. Pulmonalisatresi och trikuspedalistenos

Arbetsgrupp

  • Generalsekreterare
    Linda Sundberg, Hjärtebarnsfonden
  • Kommunikationschef
    Mattias Barsk, Hjärtebarnsfonden
  • Kundansvarig
    Louise Ljungberg, ABBY.WORLD
  • Creative Director
    Oskar Hellqvist, ABBY.WORLD
  • Art Director
    Adam Radi, ABBY.WORLD
  • Projektledare & PR
    Johanna Lindberg, ABBY.WORLD
  • Grafisk design
    Lukas Andersson, ABBY.WORLD
  • Grafisk design
    Agnes Åkervik, ABBY.WORLD
  • Produktdesigner
    Love Hultén
  • Partner
    Teenage Engineering
  • Music Supervisor
    Jonas Holst, Universal Music Publishing Nordic
  • Digital produktion
    Plan8
  • Artist
    Elin Piel
  • Artist
    alt-j
  • Artist
    Linus Hasselberg
  • Artist
    Hannes Hasselberg
  • Artist
    Christoffer Berg
  • Film & foto
    Joel Hördegård
  • Film & foto
    Martin Brusewitz
  • Film & foto
    Olle Knutson
  • Film & foto
    Marcus Gustavsson