Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

How to stop Sweden

Inför EM 2022 var svenska landslaget rankade tvåa i världen. Trots det sågs spelarna allt för ofta som kvinnor snarare än toppatleter. Adidas Sverige, officiell sponsor av landslaget, har en historia att driva frågan om jämställdhet inom fotboll.

För att skifta fokus tog vi hjälp av Anders Eriksson, landslagets matchanalytiker. Han sammanställde all spelardata, på lag- och individnivå. Värdefull information för de lag som skulle möta Sverige på planen. Istället för att behandla statistiken som en hemlighet valde vi att dela den med stolthet. På lappen i landslagströjan och i digital version på howtostopsweden.com. Vi gav också våra motståndare tips i realtid på LED-skyltarna längs planen under match.

Kampanjen hade en räckvidd på 405 miljoner och kampanjsidan överträffade alla förväntningar med sina 60 000+ besökare. Totalt blev det över 2,4 miljoner interaktioner med detaljerad fakta om ett lag i världsklass.

Projektet och tröjan blev en snackis i hela världen, men samtalet handlade inte om damfotboll utan om toppatleter och deras prestation. Precis som det borde vara.

Arbetsgrupp

  • Senior Brand communication & PR
    Henrik Hallberg, Adidas Sverige
  • Brand Communication Manager
    Annahita Mojarrad, Adidas Sverige
  • Kundansvarig
    Mandarva Stenborg, ABBY.WORLD
  • Projektledare
    Sofia Heinig, ABBY.WORLD
  • Art Director
    Adam Radi, ABBY.WORLD
  • Copywriter
    Philip Westman, ABBY.WORLD
  • Klipp, animation & design
    Lukas Andersson, ABBY.WORLD
  • Musik & Ljuddesign
    Lukas Andersson, ABBY.WORLD
  • Content director
    Jonas Eriksson, ABBY.WORLD
  • Producent
    Amanda Nordlöw, ABBY.WORLD
  • PR-specialist
    Tove Nilsson, ABBY.WORLD
  • Creative director
    Oskar Hellqvist, ABBY.WORLD
  • Ljudmix
    Flickorna Larsson
  • DOP
    Viktor Kumlin, Frilans
  • Grade
    Max Strömberg, Frilans
  • Designer
    Peter Danroth, Bryner creative
  • Webbutvecklare
    Peter Simonsson, Tula Studio