Bakgrund: Vattenfall har ett tydligt mål med allt de gör: att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation. Det innebär att de, förutom att producera energi, arbetar med väldigt många R&D-projekt med syftet att sänka den globala användningen av fossila bränslen. Ett av de projekten är utvecklingen av fossilfri vätgas. Vätgas är i sig inget nytt, problemet har dock varit att vätgas kräver mycket energi att framställa och därför har utsläppen från tillverkningen varit så stora att det inte varit värt att använda vätgas.
Fossilfri vätgas framställs dock med hjälp av fossilfri energi, vilket innebär att det varken blir några koldioxidutsläpp vid produktion eller vid användning. Idag ersätter Vattenfalls fossilfria vätgas kol i HYBRIT:s produktion av fossilfritt stål vilket gör att utsläppen från fabriken endast består av vatten. Bara genom att byta ut kolet till fossilfri vätgas i stålindustrin skulle vi kunna sänka de globala koldioxidutsläppen med 7 % och vätgasens potential är betydligt större än så om man börjar använda den i fler industrier.
Uppdrag: Vi fick uppgiften att kommunicera det här till unga vuxna med syftet att positionera Vattenfall som en ledare i omställningen till fossilfrihet.
Insikt: Under de senaste åren har hudvård vuxit mer och mer. Hudvård är enormt populärt i sociala medier och hela kategorin bygger på renhet. Vi bestämde oss därför för att korsa hudvård och industriellt avfall för att kommunicera hur rena utsläppen från fossilfri vätgas är.
Lösning: Industrial Emissions Face Mist. Vi samlade in utsläpp från HYBRIT:s fossilfria stålproduktion, vilket alltså är vatten, och använde det för att utveckla en face mist tillsammans med det ekologiska hudvårdsmärket c/o Gerd. En process som bland annat innebar ett långtidstest av vattnet för att säkerställa att det var rent nog att passera EU:s regelverk för hudvård.
För att maximera genomslagskraften i produktlanseringen bestämde vi oss för att samarbeta med en av världens största skönhetsmodeller, Cara Delevingne. Anledningen till att vi valde Cara är att hon förutom sitt jobb som modell, också är klimataktivist och driver en stiftelse med fokus på klimatfrågor.
Kampanjen utgår från en spoof på en klassisk skönhetskampanj. Vi har lekt med uttrycket som vi är vana med från skönhetsindustrin och gift det med industriella utsläpp. Resultatet blev en integrerad kampanj som både fick vanliga människor och några av världens största mediehus att stanna upp och höja på ögonbrynen.
Under kampanjen aktiverades relevanta influencers och vi fick stor spridning både i traditionell och social media. Det uppskattade medievärdet uppgår till 6,25 miljoner Euro.
Upplagan på 5 000 flaskor släpptes i fem olika exklusiva drops på Vattenfalls hemsida och vid varje drop tog flaskorna slut inom några sekunder.
Resultat:
PR-värde €6.25M
Tid på hemsida +350% (jämfört med branschstandard)
Perception av Vattenfall som en ledare på vägen mot fossilfrihet +36%.