Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Industrial emissons face mist

Bakgrund: Vattenfall har ett tydligt mål med allt de gör: att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation. Det innebär att de, förutom att producera energi, arbetar med väldigt många R&D-projekt med syftet att sänka den globala användningen av fossila bränslen. Ett av de projekten är utvecklingen av fossilfri vätgas. Vätgas är i sig inget nytt, problemet har dock varit att vätgas kräver mycket energi att framställa och därför har utsläppen från tillverkningen varit så stora att det inte varit värt att använda vätgas.

Fossilfri vätgas framställs dock med hjälp av fossilfri energi, vilket innebär att det varken blir några koldioxidutsläpp vid produktion eller vid användning. Idag ersätter Vattenfalls fossilfria vätgas kol i HYBRIT:s produktion av fossilfritt stål vilket gör att utsläppen från fabriken endast består av vatten. Bara genom att byta ut kolet till fossilfri vätgas i stålindustrin skulle vi kunna sänka de globala koldioxidutsläppen med 7 % och vätgasens potential är betydligt större än så om man börjar använda den i fler industrier.

Uppdrag: Vi fick uppgiften att kommunicera det här till unga vuxna med syftet att positionera Vattenfall som en ledare i omställningen till fossilfrihet.

Insikt: Under de senaste åren har hudvård vuxit mer och mer. Hudvård är enormt populärt i sociala medier och hela kategorin bygger på renhet. Vi bestämde oss därför för att korsa hudvård och industriellt avfall för att kommunicera hur rena utsläppen från fossilfri vätgas är.

Lösning: Industrial Emissions Face Mist. Vi samlade in utsläpp från HYBRIT:s fossilfria stålproduktion, vilket alltså är vatten, och använde det för att utveckla en face mist tillsammans med det ekologiska hudvårdsmärket c/o Gerd. En process som bland annat innebar ett långtidstest av vattnet för att säkerställa att det var rent nog att passera EU:s regelverk för hudvård.

För att maximera genomslagskraften i produktlanseringen bestämde vi oss för att samarbeta med en av världens största skönhetsmodeller, Cara Delevingne. Anledningen till att vi valde Cara är att hon förutom sitt jobb som modell, också är klimataktivist och driver en stiftelse med fokus på klimatfrågor.

Kampanjen utgår från en spoof på en klassisk skönhetskampanj. Vi har lekt med uttrycket som vi är vana med från skönhetsindustrin och gift det med industriella utsläpp. Resultatet blev en integrerad kampanj som både fick vanliga människor och några av världens största mediehus att stanna upp och höja på ögonbrynen.

Under kampanjen aktiverades relevanta influencers och vi fick stor spridning både i traditionell och social media. Det uppskattade medievärdet uppgår till 6,25 miljoner Euro.

Upplagan på 5 000 flaskor släpptes i fem olika exklusiva drops på Vattenfalls hemsida och vid varje drop tog flaskorna slut inom några sekunder.

Resultat:
PR-värde €6.25M
Tid på hemsida +350% (jämfört med branschstandard)
Perception av Vattenfall som en ledare på vägen mot fossilfrihet +36%.

Arbetsgrupp

  • CCO
    Andreas Dahlqvist, NORD DDB
  • Nordic Creative Director
    Simon Higby, NORD DDB
  • Creative
    Jacqueline Hellstedt, NORD DDB
  • Creative
    Sofia Nordström, NORD DDB
  • Creative
    Fanny Enbacken Svensson, NORD DDB
  • Creative
    Anders Hellström, NORD DDB
  • Creative
    Pontus Widell, NORD DDB
  • Strategy Director
    Owen Hughes, NORD DDB
  • Strategist
    Linda Fredell, NORD DDB
  • PR Strategist
    Aynur Isayeva, NORD DDB
  • PR Strategist
    Frida Rosenqvist, NORD DDB
  • Community Strategist
    Amanda Brohman, NORD DDB
  • Community Manager
    Emmy Björkman, NORD DDB
  • Social Strategist
    Sara Dastory, NORD DDB
  • Content Creative
    Felix Jörneman, NORD DDB
  • Content Creative
    Max Mohlin, NORD DDB
  • Content Creative
    Emanuel Jorild, NORD DDB
  • PR Director
    Susanne Johansson, NORD DDB
  • Senior PR Strategist
    Anders Hult, NORD DDB
  • Senior Media Director
    Sonja Böttcher, NORD DDB
  • Communications Planner
    Jesper Andersson, NORD DDB
  • Senior Client Director
    Jennie Körnung, NORD DDB
  • Senior Client Director
    Pernilla Berg, NORD DDB
  • Senior Client Manager
    Susanne Ytterlid, NORD DDB
  • Client Manager
    Béatrice Geijer, NORD DDB
  • Creative Producer
    Tobias Bergenwall, NORD DDB
  • Senior Acc.Manager Design
    Pernilla Lagerquist, NORD DDB
  • Technical Project Manager
    Albin Wikander, NORD DDB
  • Junior Digital Producer
    Calle Engberg, NORD DDB
  • Creative Director ID
    Linnéa Lofjord, NORD DDB
  • Senior Creative Designer
    Elin Jansson, NORD DDB
  • Senior Creative Designer
    Martina Dahl, NORD DDB
  • Digital Director
    Fredrik Vallgren, NORD DDB
  • Design Director
    Martin Andersson, NORD DDB
  • Senior Final Artist
    Tove Arvén, NORD DDB
  • 3D Artist
    Beau Roberts, NORD DDB
  • Graphic Designer
    Emily Rider, NORD DDB
  • Print Buyer
    Anna Lisspers, NORD DDB
  • Technical Director
    Tobias Melén, NORD DDB
  • Digital Designer
    Jonas Enkvist, NORD DDB
  • Digital Designer
    Jesper Lifvendahl, NORD DDB
  • Directors
    Jocelyn & Dawn , Biscuit Filmworks
  • DOP
    André Chemetoff, Biscuit Filmworks
  • Executive Producer:
    Samantha Chitty, Biscuit Filmworks
  • Producer
    Blair Smith , Biscuit Filmworks
  • Agency Producer
    Nils Ljunggren, House Agency
  • Post producer
    Mattias Yngwe, House Agency
  • Online artist
    Markus Bergqvist, House Agency
  • Still Photographer
    Benjamin Vnuk, Studio Vnuk
  • Director
    Simon Gustafsson, Camp David
  • DOP
    Stellan Runge, Camp David
  • Executive Producer
    Rickard Edholm, Camp David
  • Producer
    John Ericson, Camp David
  • Retouch PR images
    Alma Bengtsson, ALMA B
  • Still Photographer product
    Emil Larsson, Studio Emil Larsson
  • Service Production
    24/7 Radioaktive Film
  • Retouch
    Linjepunkt
  • Product producers
    C/O Gerd
  • Vice President
    Jan Taubert, CPMK London
  • Account Manager
    Abbi-May Lee, CPMK London

  • OMD (Sweden & Finland)

  • UM (The Netherlands)

  • Havas (Germany)
  • Brand Director
    Paco Liebrand, Vattenfall
  • Brand Communication Director
    Carolina Pozzolini, Vattenfall
  • Brand Campaign Manager
    Paul Morel, Vattenfall
  • Brand Country Lead Netherlands
    Renée McFadyen, Vattenfall
  • Brand Activation Manager
    Andrine Nordby, Vattenfall
  • Brand Country Lead Germany
    Anne-Katrin Reinecke, Vattenfall
  • Brand Manager
    Julia Klausch, Vattenfall
  • Brand Country Lead Sweden
    Åsa Rolke, Vattenfall
  • Brand Manager Nordic Positioning
    Sanna Wennerstrand, Vattenfall
  • Brand Media Director
    Ella Hollander-Jalil, Vattenfall
  • Brand Media Manager
    Annelie Holm, Vattenfall
  • Brand Insight Manager
    Sven Bergvall, Vattenfall
  • Social Media Manager
    Joost Tadema, Vattenfall
  • Social Media Manager
    Fredrik Berg, Vattenfall
  • Social Media Manager
    Roland Merkel, Vattenfall
  • VP Media Relations
    Markus Friberg, Vattenfall