Tiderna har snabbt blivit sämre. Antalet ekonomiskt utsatta barn har ökat kraftigt. Stadsmissionen ser det dagligen. Skolor har också märkt att barnen äter mer skolmat på måndagar och fredagar. Men de flesta andra har inte märkt det. Barnen är bra på att dölja sin utsatthet. Oavsett vad det gäller. Det paradoxala är att de delvis gömmer sig i sociala medier som går ut på att synas. Där det mesta kretsar kring konsumtion och lyx. Det var här vi hittade vår filmidé.
Kampanjen skulle ju gå under julen. Samhällets stora högtid fylld av god mat, gemenskap och presenter. Ingen gång blir kontrasten större till de barn som inte får något av det.
Vi ska alla kunna njuta av julen och inte behöva ha dåligt samvete för det. Men vi får inte glömma att även om vi inte ser dem så sitter det barn ute i vårt samhälle nu vars föräldrar inte kan ge dem någon jul. Barn som inte sällan tillbringar julafton ensamma. Vi ville göra filmen på ett respektfullt sätt mot de här barnen. Vi ville bara kärleksfullt visa upp ett av dem barnen. För att få människor att förstå att vi behöver dela med oss. Så Stadsmissionen kunde ge dem en jul värd att minnas.