I början av 2021 fick vi i uppdraget att väcka stockholmarnas vårpirr och lust att besöka Skansens Trädgårdsdagar i maj.
Vår idé var att, med hjälp av kunniga trädgårdsmästare och kulturhistoriska experter på Skansen, odla fram ett antal nordiska blomsterarter som med traditionella metoder skulle pressas och sedan användas fysiskt i kommunikationen. Allt för att lyfta fram gamla, ofta bortglömda hantverkstekniker och ge en autentisk känsla av hur det är att besöka Skansens trädgårdar som representerar flera hundra år svensk trädgårdshistoria.
I slutet av mars var det grönskande resultatet färdigt att plockas och pressas i vårt kampanjherbarium.
Reklamen var bokstavligen framodlad och för att få ut mesta möjliga av projektet byggde vi utomhustavlor med skivor av glas tätt sammanpressade och en mängd nordiska blomsterarter som ögonfångare. Bland de många arter som förekom i kampanjen använde vi bland annat akvileja, gulrot och västerbottnisk hoppetossa.
De pressade blommorna och växterna fotades även över ljusbord och förlängde kampanjen med kulturtavlor, annonser och produkter i Skansenbutiken där vi sålde posters, vykort och andra produkter med visuella uttryck från kampanjen.
Som rubriker i kampanjen användes omskrivna strofer ur den svenska folkvisan ”Uti vår hage” där bland annat textraden ”kom hjärtans fröjd” byttes ut till ”kom vårens fröjd” och därmed sattes i en ny kontext.
Efter genomförd kampanj kunde vi mäta en avsevärd ökning av antalet besökare. Jämfört med referensåret 2019 kom hela 22% fler besökare till Skansen och trädgårdsdagarna.