Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Konst på elskåp

Fortum Konst på elskåp

Bakgrund.
Varje år kostar skadegörelse på elskåp mer än 10 miljoner kronor. Men forskning visar att om stadsmiljön tas om hand så ökar tryggheten och skadegörelsen minskar. Därför startade Fortum tävlingen Konst på elskåp

Kampanjen.
Elskåp över hela Stockholm stripades om och bjöd in alla som ville vara med och göra dem vackrare.

Alla som ville kunde ladda upp sitt konstverk på fortum.se och samla röster genom facebooksidan ”Konst på elskåp”.

Kampanjen spred sig i bloggar, twitter, tidningsartiklar, TV och radio.

”Konst på elskåp” gav mer än 7000 träffar på Google

1210 bidrag kom in och 179 000 röster hjälpte oss välja 30 vinnare som sattes upp på elskåp runt om i Stockholm.

Sedan bjöd vi in Stockholmarna till världens första elskåpsvandring.

Vernissage hölls på Stockholms Centralstation där Fortums Kulturpris delades ut.

Sedan auktionerades elskåpen ut på Tradera. Alla motiv såldes och pengarna gick oavkortat till Stockholms Stadsmission.

Resultat
Utöver allt engagemang fick kampanjen 411 mediaklipp till ett beräknat räckviddsvärde på 12 miljoner. Mätningar visar att 76% av Stockholmarna var positiva till kampanjen och 57% tyckte att projektet passade Fortum.

På en av bilderna står texten “Mer än 1210 bidrag kom in” Det ska stå “1210 bidrag kom in”. Vill bara att ni ska ha en notering om detta för ordningens skull. Om vi ska vara ännu mer petiga så kom det faktiskt in mer än 1210 bidrag men vissa togs bort av upphovsrättsliga skäl och 1210 godkändes som tävlande.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Jacob Frisk, Lotta Mårlind
  • Copywriter
    Johan van der Schoot
  • Formgivare
    Jacob Frisk
  • Illustratör
    Jacob Frisk
  • Originalare
    Roger Blomqvist-Ranft
  • Produktionsledare
    Birgitta Samuelsson, Malin Åsbrink
  • Projektledare
    Jan Lindforss
  • Uppdragsgivare
    Jennifer Carlsson, Charlotte Lindevall, Fredrik Sköld
  • Web Director
    Carl Bock