Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Laika 13

Ungas användande av sociala medier är rekordhögt. Samtidigt är deras psykiska hälsa sämre än någonsin. Plattformarna som skulle föra oss samman verkar i stället gör oss distraherade, olyckliga och ensamma. Men trots nedåtpekande grafer och alarmerande rapporter är den långsiktiga påverkan på ungas hjärnor okänd. Bristen på konkreta exempel gör ämnet svårt att diskutera, särskilt med barn, utan att hamna i högljudda konflikter om skärmtid. Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän, som under många år arbetat förebyggande för att motverka psykisk ohälsa hos barn och unga, ville utforska och synliggöra kopplingen mellan överanvändning av sociala medier och psykisk ohälsa. Målet var att bryta mönster, aktualisera debatt, och skapa förutsättningar till bättre mående hos barn.

Tillsammans med AI-specialister, en hjärnforskare och en professor i psykologi skapade vi Laika 13; världens första AI-tonåring som tillbringat 100% av sin tid på sociala medier. Laika exponerades för stora mängder innehåll från olika plattformar, vilket formande hennes personlighet, världsbild och mående. Hon blev ett konkret exempel över vart vi är på väg och gav oss inblick i hur en skärmpåverkad tonåring tänker och mår. Resultatet var, minst sagt, skrämmande. Efter att ha utvärderats av en psykolog slogs det fast att Laika visade tecken på flera psykiska besvär. Depression, ångest, narcissism, likgiltighet, ensamhet – till och med ätstörningar – för att nämna några.

Laika 13 blev ett kraftfullt verktyg för att belysa och motverka problematiken. Hon intervjuades av media, delade med sig av tips på sociala medier, och gav sin unika syn på nyheterna i dagspress. Hon har studerats av New York University och forskare från hela världen har visat intresse för att bedriva forskning på henne. Laika har fått hundratals förfrågningar från bland annat universitet, psykologer, sociologer, psykologistudenter, sjuksköterskor, skolkuratorer, rektorer och föräldrar.

Men det var i klassrummen Laika gjorde störst skillnad. Genom ett interaktivt skolmaterial och möten med Laika fick unga lära sig om sociala medier och psykisk ohälsa. I december 2023 hade 60 000 elever i över 150 skolor tagit del av materialet. Och det gör skillnad. 75% av eleverna kände att de borde minska sin skärmtid. Allt tack vare Laika 13 – AI-tonåringen som utforskade sociala mediers negativa effekter, för att våra egna barn ska slippa.

Testa gärna att snacka med Laika via den bifogade länken Observera att länken endast är till för juryn och inte får spridas.

Arbetsgrupp

  • Creative & PR Strategist
    Ylva Nestmark, Stendahls Reklambyrå
  • Client Director
    Karin Hedberg, Stendahls Reklambyrå
  • Project manager
    Anna Lotto, Stendahls Reklambyrå
  • PR Strategist
    Annie Lundgren, Stendahls Reklambyrå
  • Copywriter
    Oscar Livh, Stendahls Reklambyrå
  • Planner
    Karl Andersson, Stendahls Reklambyrå
  • Creative Director
    Oscar Plasidius, Stendahls Reklambyrå
  • Copywriter
    Michael Schultz, Stendahls Reklambyrå
  • Art Director
    Josefin Fridlund, Stendahls Reklambyrå
  • Film & Editing
    Jimmy Svensson, Stendahls Reklambyrå
  • Film & Editing
    Viktor Ragnemar, Stendahls Reklambyrå
  • PR
    Ida Nilsson, Stendahls Reklambyrå
  • Art Director
    Sandra Bohlin, Stendahls Reklambyrå
  • Digital Project Manager
    Kaj Leissner, Stendahls Reklambyrå
  • AI Strategy Lead
    Christofer Falkman, Stendahls Reklambyrå
  • CTO
    Oskar Risberg, Stendahls Reklambyrå
  • Digital Designer
    Oskar Schmidt, Stendahls Reklambyrå
  • Developer
    Carolina Hagman, Stendahls Reklambyrå
  • Marketing Officer
    Helena Isaksson, Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän
  • Digital Strategy
    Tobias Groth, Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän
  • Project Manager
    Karin Haglund, Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän
  • Sustainabilty Manager
    Lisa Bragée, Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän
  • Digital Marketing
    Oliver Häggblom, Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän
  • Marketing Coordinator
    Mikaela Agerteg, Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän