Bidragsbeskrivning:
Det finns fortfarande folk som tror att maten på Lidl har sämre kvalitet än de andra matkedjorna. Men dessa blir färre o färre. Lidl bestämde att en gång för alla försöka vinna över tvivlarna och antog den största av alla middagsutmaningar: Nobelmiddagen. Kan det bli finare? Kan det bli större? Kan det bli mer oåtkomlig för vanligt folk? Så Le Bon skapades (Nobel spegelvänt). Samtidigt som förrätten bars nedför trappan i Blå Hallen av 260 servitörer, hände samma sak bara ett stenkast därifrån i en exakt uppbyggd replika – förrätten blev nedburen för en likadan trappa av lika många servitörer (Lidls personal). Hela Nobelmiddagen speglades – Lika många gäster (1500), lika många kockar (50), lika många rätter (3). Allt var som i Blå Hallen. Utom en sak, Le Bon var inte för kungligheter, utan för folkligheter. Men menyn är ju hemlig?! Där fick vi ge oss, maten var förra årets Nobelmeny. Le Bon blev Lidls mest framgångsrika kampanj någonsin – Högst “liking” någonsin (61%), högst observation någonsin (71,5%) o försäljningen ökade med 6,7% jmf samma period 2014.
Motivering:
Många riktigt bra idéer dör långt före juryrummen för att de inte togs hela vägen. Först när kundens utmaning kopplas till en riktigt hög ambition, och hantverket tillåts följa med, så händer något enastående. Ibland till och med ett event som inte står självaste Nobelfesten efter.