Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Livebrator

**Utmaning**
Sex är viktigt. Inte bara av reproduktiva skäl utan också för den allmänna folkhälsan.

Trots det visar rapporter på en global trend av minskad sexuell aktivitet bland unga vuxna. Både när det gäller sex med andra och med sig själva: data visar till och med att 70-åringar har mer sex än unga vuxna.
RFSU arbetar för att driva positiva samtal om sex, i en kontext som känns rätt för en ung målgrupp. Way Out West-festivalen är en sådan plats, som lockar tusentals unga vuxna varje år och är känd för sitt hållbarhetsfokus och sina progressiva initiativ.

**Insikt**
Här fanns det rätt förutsättningar för att skapa samtal kring sexuell hälsa och dess positiva effekter. Faktum är att musik och sex hör ihop, rent neurologiskt. De stimulerar nämligen samma positiva delar av hjärnan.

**Frågeställning**
Så hur kunde RFSU och Way Out West förmedla sitt budskap på ett nytt sätt som fick målgruppen att associera sex med något positivt och glädjefyllt?

**Lösning**
Lösningen blev världens första livemusikvibrator: Livebrator. Sexleksaken som vibrerade i takt med akterna på Way Out West och gjorde det möjligt för fans runt om i Sverige – till och med de som inte kunde komma till festivalen – att ”komma” till festivalen.

Med Livebrator skapade vi en sexuell upplevelse som speglar känslorna och tillfredsställelsen som en riktigt bra livespelning genererar.

Vi skickade ut hundratals Livebrators till musikälskare runt om i landet som fick uppleva musiken (vibrationerna) som strömmade ut från Slottsskogen i Göteborg, hela vägen till sängkammaren.

Äntligen kunde de på riktigt få njuta av artister som Blur, Håkan, Tove Lo eller Cleo i världens mest intima livespelning. Utan att behöva vara på plats.

Aktiveringen blev snabbt en succé både i traditionella och sociala medier.

**Resultat**
* Artisten Cleo valde att hylla initiativet live på festivalens största scen, och fick en publik om närmare **40 000** personer att skrika in i hennes mick och raka vägen hem till hundratals njutande fans runt om i Sverige.
* Potentiell räckvidd på **+18 000 000**, där kampanjen omnämndes av bland annat Expressen, SvD, Nyheter24, GöteborgsPosten, IT-Teknik och Gaffa.
* P3 Sveriges Radio hade flera inslag och artistintervjuer där Livebrator diskuterades. NRJ pratade om det i morgonsändningen.
* Initiativet fick över **720 000** organiska views på sociala medier.
* Hyllades av Sveriges största profiler, däribland i Pernilla Wahlgrens och Sofia Wiströms podd med i snitt **100 000** lyssnare och memekontot @manorkarjuinte med **300 000** följare.
* Positiva omnämnanden om WOW och RFSU ökade med **+75%** jämfört med året innan.
* Leksaken blev testad och recenserad av tidningen QX.

Arbetsgrupp

  • Copywriter
    Rasmus Tsardakas Renhuldt, BBDO
  • Art Director
    Isaac Bonnier, BBDO
  • Strategy Director
    Lars Friberg, BBDO
  • Business Director
    Ilias Ioannidis, BBDO
  • Project Lead
    Hanna Yngvell, BBDO
  • PR Lead
    Linnea Nordström, BBDO
  • Design Director
    Andreas Silverblad, BBDO
  • Designer
    Emelie Eriksson, BBDO
  • Social Media Strategist
    Mathilda Rodin Norman, BBDO
  • Digital Marketing Coordinator
    Cecilia Kneck Holgersson, BBDO
  • UI Designer
    Jesper Hellmark, BBDO
  • Designer
    Lisa Thunander, BBDO
  • Art Director
    Anton Bolin, BBDO
  • Copywriter
    Svante Pårup, BBDO
  • Final Art
    Sigrid Lindblom, BBDO

  • Sigrid Lindblom, BBDO
  • Project Co-ordinator
    Malin Åkerlund, Alster
  • Technical Director
    Markus Kruusmagi, Alster
  • App Developer
    Eric Nilsson, Alster
  • App Developer
    Tommi Ojaskivi, Alster
  • Designer
    Linda Cnattingius, Alster
  • Chief Executive Officer
    Stefan Jansson, Alster

  • Stefan Jansson, Alster
  • Communications Manager
    Filip Hiltmann, Way Out West/LUGER

  • Filip Hiltmann, Way Out West/LUGER
  • Sexual Educator
    Pelle Ullholm, RFSU

  • Pelle Ullholm, RFSU
  • Regissör
    Matilda Callenbo, HOUSE Agency
  • Producer
    Julia Werme, HOUSE Agency
  • Director Of Photography
    Malin Gutke, HOUSE Agency
  • Styling
    Anna Göransson, HOUSE Agency
  • Co-ordinator
    Moa Aggerborg, HOUSE Agency
  • Post-production
    Jonna Torstensson, HOUSE Agency
  • Lighting
    Fredrik Nordesjö, HOUSE Agency
  • Colorist
    Joakim Rissveds, HOUSE Agency
  • Sound Design
    Fredrik Lantz, Redpipe Studios