Att köra bränslesnålt har blivit viktigare än någonsin. Men bränsleekonomi är inte direkt något som får lastbilsförares hjärtan att slå volter – särskilt inte när det oftast innebär att det blir tråkigare att köra.
Hur visar vi att körglädje och bränsleeffektivitet äntligen går att förena tack vare nya Volvo FH? Och hur gör vi det på ett sätt som folk faktiskt vill kolla på? En kärlekshistoria mellan två 29-tons lastbilar såklart.
Istället för att imponera med ännu ett episkt stunt, valde vi att ge världen det den behöver som allra mest just nu – kärlek – och demonstrera lastbilens features på ett helt nytt sätt. Den smidiga styrningen visas upp i en flörtig 180-vändning, den kraftfulla motorn tar lastbilarna till nya höjder (bokstavligt) och den förbättrade aerodynamiken låter bilarna sväva fjäderlätt genom rosa moln.
Men hur går det för en smäktande kärlekshistoria i en bransch dominerad av machokultur? Alldeles utmärkt visade det sig. En jättelång reklamfilm i den otåligaste kanalen av alla var ingen dum idé alls. En månad efter lansering hade filmen miljontals organiska views på TikTok. Kommentarerna väller över av kärlek, skratt och hyllningar till Volvo, varav en stor del handlar om att det här är en reklamfilm som faktiskt är värd att titta på. Och det verkar inte ha gått någon obemärkt förbi att Fun och Efficiency inte längre är en omöjlig kombo – utan en perfekt match.