Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 > Tävla i Guldägget 2024 >

Lusten ser inga hinder

Sverige har länge varit känt som landet där sex är fritt och till för alla. Landet där ingenting som rör sex är tabubelagt. Men stämmer det verkligen? Inte om du frågar personer med funktionsnedsättning eller kronisk sjukdom.

De möter fördomar om att de skulle vara asexuella eller att de inte kan vara sexpartners till normfungerande. Och de ser sig aldrig eller sällan representerad i ett sexuellt eller romantiskt sammanhang. Det är som att man verkar tro att sex inte är något för dem.

Som grund för kampanjen ligger en kartläggning som RFSU och Funktionsrätt Sverige har gjort tillsammans med IPSOS, där över 2000 personer med funktionsnedsättning eller kronisk sjukdom svarade. Rapporten visade att det som genomgående hindrar målgruppen att få tillgång till sina sexuella och reproduktiva rättigheter är att de avsexualiseras.

För att bryta detta sexuella tabu ville vi därför visa att sex är härligt oavsett hur din kropp fungerar.

Så vi började med att samla in autentiska och personliga berättelser från personer med funktionsnedsättning eller kronisk sjukdom om sex och sexualitet. Vi gick delvis genom de 40 olika funktionsrättsförbunden inom Funktionsrätt Sverige som var en del av projektet och delvis ställdes frågan i sociala kanaler.

Gensvaret var stort och likaså intresset att få vara med och bidra till en för dem efterlängtad kampanj. Många av personerna bakom berättelserna blev också modeller i kampanjen.

Utifrån allt material vi fick in skapade vi en sexig kampanj där personer med funktionsnedsättning och kroniska sjukdomar och deras historier äntligen fick stå i centrum. Kampanjen visade att lusten inte ser några hinder.

Arbetsgrupp

  • Projektledare
    Lena Levin, RFSU
  • Kommunikatör
    Ulrika Hammar, RFSU
  • Projektledare
    Hanna Öfors, Funktionsrätt Sverige
  • Projektkoordinator
    Jeanna Isacson, Funktionsrätt Sverige
  • Projektledare
    Therese Krupa , M&C Saatchi
  • Strateg
    Mounes Zandi, M&C Saatchi
  • Produktionsledare
    Daniel Sundin, M&C Saatchi
  • Creative Director
    Linda Elers, M&C Saatchi
  • AD
    Robin Wiman, M&C Saatchi
  • Copywriter
    Christoffer Dymling, M&C Saatchi
  • AD/SoMe
    Andrea Andersson, M&C Saatchi
  • Originalare
    Anton Hååg, M&C Saatchi
  • Executive Producer
    Cathrin Holmqvist, New Land
  • Executive Producer
    Erik Torell, New Land
  • Producer
    Moa Looft, New Land
  • Producer
    Erik Torell, New Land
  • Director
    Marcus Ibanez, New Land
  • DoP
    Joao De Botelho, New Land
  • Set Designer
    Simon Wallin, New Land
  • Stylist
    Rebecca Palmer, New Land
  • Editor
    Nikolaus Kohler, New Land
  • Grade
    Joakim Rissveds, New Land
  • Sound Design
    Mattias Eklund, New Land
  • Online
    Petter Lindholm , New Land
  • Musik/Artist
    Johanna Carlsson
  • Intimitetskoordinator
    Malin B. Erikson, frilans