Bidragsbeskrivning:
Det är inte superintressant att lyssna på en blåmärkt eljättes hållbara visioner. Så för att visa att VF faktiskt tar kliv mot en hållbar framtid behövde vi använda ett bevis – och göra något som kunde engagera. Pilotprojektet buss 73 blev därför den 9-10 maj en ny typ av kulturevent. Med väldigt olika författare nådde vi brett, och med fri brief kunde de skriva material som var genuint intressant. Sverige bjöds in i TVC:er & banners, men också genom författarnas kanaler ex Sigges podcast (500000 lyssnare) & Sandras blogg (150000 besökare/v). Inför gjorde vi online-content med intervjufilmer om författarnas inspiration. Och förutom i livestream sändes framträdandena direkt i banners och även efteråt i radiospots. Kampanjen togs upp av bla SR – men spreds också genom teknikbloggar, bibliotekarier, evenemangssidor och fans. Och det tekniskt avancerade fordonet åkte ända in i kultursidorna på DN. Bussturerna blev fort fullbokade- och ”Lyrik på buss 73” nådde högst liking någonsin för VF.