Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Lyrik på buss 73

Bidragsbeskrivning:
Det är inte superintressant att lyssna på en blåmärkt eljättes hållbara visioner. Så för att visa att VF faktiskt tar kliv mot en hållbar framtid behövde vi använda ett bevis – och göra något som kunde engagera. Pilotprojektet buss 73 blev därför den 9-10 maj en ny typ av kulturevent. Med väldigt olika författare nådde vi brett, och med fri brief kunde de skriva material som var genuint intressant. Sverige bjöds in i TVC:er & banners, men också genom författarnas kanaler ex Sigges podcast (500000 lyssnare) & Sandras blogg (150000 besökare/v). Inför gjorde vi online-content med intervjufilmer om författarnas inspiration. Och förutom i livestream sändes framträdandena direkt i banners och även efteråt i radiospots. Kampanjen togs upp av bla SR – men spreds också genom teknikbloggar, bibliotekarier, evenemangssidor och fans. Och det tekniskt avancerade fordonet åkte ända in i kultursidorna på DN. Bussturerna blev fort fullbokade- och ”Lyrik på buss 73” nådde högst liking någonsin för VF.

Arbetsgrupp

  • Creative Director
    Olle Langseth
  • Business Director
    Lisa Björnberg
  • Produktionsledare
    Linda Bryttmar
  • Art Director
    Viktor Arve, Niklas Johansson
  • Copywriter
    Frida Siversen Ljung, Christer Klinth
  • Creative
    Johan Dahlqvist
  • Digital account manager
    Mia Engström
  • Digital Designer
    Andreas Blombäck
  • Planner
    Patrick Wilkorsz
  • PR
    Simon Strand
  • Special production producer
    Daniel Israeli
  • Digital Growth Manager
    Astrid Kowalczyk
  • Retusch
    Christian Björnerhag
  • Filmproduktion
    DDB House
  • Agency producer
    Johan Svensson
  • Director Marketing Communication
    Karin Lundqvist
  • Project Manager, Marketing Communication
    Cecilia Björklund
  • Digital Campaign manager
    Mats Hökdahl
  • Head of Marketing Communication Strategy
    Per Kristensen
  • Film production company
    Film de Liberte
  • Director
    Niklas Fröberg
  • Producer
    Christer Kilden
  • Post production
    DDB House
  • Post producer
    Åsa Ewaldh
  • Offline editor
    Haris Badic, Pablo Diaz, Johannes Gustafsson
  • Additional film material
    Andreas Bjerner
  • Fotograf
    Erik Hagman
  • Mediebyrå
    IUM
  • Head of Strategy
    Anette Andersson