Maurten är ett svensk sportnutritionsmärke som officiellt används av några av världens främsta uthållighetsidrottare – som Mo Farah och Eliud Kipchoge. Men ännu fler är de som använder Maurten inofficiellt, elitidrottare sponsrade av någon av de större konkurrenterna i kategorin. För att göra livet lättare för dessa atleter skapade vi Maurten Unofficial, en anonymiserad produktserie helt utan loggor eller något som avslöjar vem innehållet kommer ifrån, och därför gör det möjligt för elitidrottare som är sponsrade av andra varumärken att fortsätta använda Maurten – utan att riskera sina sponsorkontrakt. För att lansera den nya produktlinjen gjorde vi filmer som i grunden är helt vanliga, förväntade och rätt generiska för sportkategorin. Montagefilmer där elitidrottare ses träna hårt och dricka Maurten, ackompanjerade av en voice over där de pratar om vad som krävs för att nå deras mål. Så långt inget nytt. Men vi adderade två detaljer. Eller snarare, tog bort. Samtliga deltagares ansikten är blurrade och deras röster förvrängda – likt ett vittnesmål i Uppdrag Granskning – för att inte riskera deras eventuella sponsorkontrakt med Maurtens konkurrenter. En risk de inte längre behöver ta i och med lanseringen av Maurten Unofficial.