Skotillverkaren Morjas grundades 2017, ur frustration över dyra kvalitetsskor som såldes via traditionella grossistkanaler. De skapade en DTC-modell (direct to consumer) och tog bort kostsamma mellanhänder för att kunna leverera handgjorda skor av högsta kvalitét till bättre pris jämfört med det traditionella lyxsegmentet. Med sina rötter i både Medelhavet och Norden är ständiga kontraster en stor del av varumärkets kärna och identitet.
Morjas har alltid handlat om kvalitet, men tidigare med mer fokus på rationella värden. I strävan efter en ny position ville vi distansera varumärket från digital startup-estetik och istället etablera Morjas i ett premiumsegment. Närmre europeiska nische-modehus och längre från exceldokumenten.
Därför är den nya identiteten allt annat än de modulära och tekniska designsystem som tenderar att forma många varumärken idag. Morjas nya ID handlar istället om en slags systematik grundad på kontraster och avskalad, vacker minimalism.
Logotypen är mjuk, poetisk och excentrisk—inspirerad av den spanska fonetiken (~) och skosnören som flätas samman. Typsnitt och gridsystem står för utilitaristism och minimalistisk precision. I mötet manifesteras den kompromisslösa kvaliteten och integriteten som Morjas står för, men som är svår att beskriva med ord.
I sin helhet berättar identiteten historian om ett varumärke format av emotionella värden, poesi, taktila kvalitéer i material
och applikation, och hög integritet i narrativ och bilduttryck.