Nordiska museet är Sveriges största kulturhistoriska museum med över 1,5 miljoner föremål i sina samlingar. Museet uppfördes mellan åren 1889 och 1907 efter ritningar av arkitekt Isak Gustaf Clason och är beläget på Djurgården i Stockholm.
Vårt uppdrag var att skapa en ny varumärkesidentitet med en tydlig historisk förankring men anpassat för ett modernt kommunikationslandskap. En identitet som kan rama in allt museet har att erbjuda och tydliggöra att Nordiska museet är fem olika besöksmål.
Vi inledde arbetet med en omfattande inventering av museibyggnadens arkitektur och rika grafiska arkiv. Originalritningar, ingraveringar, symboler och arkitektoniska detaljer gav grunden till alla byggstenar i den nya identiteten.
Den nya symbolen är det fyrpass som förekommer i museets originalsigill, ritat av museets arkitekt. Som en hyllning till arkitekt Clason lyfts den distinkta formen nu som symbol och del av den nya logotypen.
Museets nya ordmärke och rubriktypsnitt har distinkta drag från tidstypiska stilar sammansatta i ett modernt och unikt uttryck. Det gemena i:et bland versaler samt det karaktäristiskt nedsänkta s:et är ett återkommande inslag både i originalritningar och ingraveringar i museibyggnaden. Vi skapade ett tydligt typografiskt system som förenar hela Nordiska museet.
Den nya färgpaletten består av kulturhistoriska färger som härstammar från byggnaden på Djurgården och harmonierar med museets kulturhistoriska miljöer, kompletterat med en uppsättning signalfärger för kontrast och en känsla av samtid.
Resultatet är ett nytt uttryck för Nordiska museet som förenar 150 års historia.