Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Nordiska museet

Nordiska museet är Sveriges största kulturhistoriska museum med över 1,5 miljoner föremål i sina samlingar. Museet uppfördes mellan åren 1889 och 1907 efter ritningar av arkitekt Isak Gustaf Clason och är beläget på Djurgården i Stockholm.

Vårt uppdrag var att skapa en ny varumärkesidentitet med en tydlig historisk förankring men anpassat för ett modernt kommunikationslandskap. En identitet som kan rama in allt museet har att erbjuda och tydliggöra att Nordiska museet är fem olika besöksmål.

Vi inledde arbetet med en omfattande inventering av museibyggnadens arkitektur och rika grafiska arkiv. Originalritningar, ingraveringar, symboler och arkitektoniska detaljer gav grunden till alla byggstenar i den nya identiteten.

Den nya symbolen är det fyrpass som förekommer i museets originalsigill, ritat av museets arkitekt. Som en hyllning till arkitekt Clason lyfts den distinkta formen nu som symbol och del av den nya logotypen.

Museets nya ordmärke och rubriktypsnitt har distinkta drag från tidstypiska stilar sammansatta i ett modernt och unikt uttryck. Det gemena i:et bland versaler samt det karaktäristiskt nedsänkta s:et är ett återkommande inslag både i originalritningar och ingraveringar i museibyggnaden. Vi skapade ett tydligt typografiskt system som förenar hela Nordiska museet.

Den nya färgpaletten består av kulturhistoriska färger som härstammar från byggnaden på Djurgården och harmonierar med museets kulturhistoriska miljöer, kompletterat med en uppsättning signalfärger för kontrast och en känsla av samtid.

Resultatet är ett nytt uttryck för Nordiska museet som förenar 150 års historia.

Arbetsgrupp

  • Chief Creative Officer
    Oskar Lübeck, Bold Scandinavia / NoA
  • Creative Director
    Mattias Frodlund Moe, Bold Scandinavia / NoA
  • Design Director
    Dan Bunnskog, Bold Scandinavia / NoA
  • Senior Designer
    Carl Cavallius, Bold Scandinavia / NoA
  • Senior Designer
    Jesper Nilsson-Böös, Bold Scandinavia / NoA
  • Digital Designer
    Torbjörn Kihlberg, Bold Scandinavia / NoA
  • Motion Designer
    Christina Damsgaard, Bold Scandinavia / NoA
  • Senior Motion Designer
    Martin Klint, Bold Scandinavia / NoA
  • Strategist
    Lina Öhlund, Bold Scandinavia / NoA
  • Strategist
    Harald Larsson, Bold Scandinavia / NoA
  • Audio Designer
    Hani Jazzar, Bold Scandinavia / NoA
  • Audio Designer
    Joar Lenz, Bold Scandinavia / NoA
  • Senior Client Director
    Per Smedfors, Bold Scandinavia / NoA
  • Senior Account Manager
    Tina Thornander, Bold Scandinavia / NoA
  • Senior Account Manager
    Yvonne Rietz, Bold Scandinavia / NoA
  • Chef Museiupplevelse
    Vanessa Gandy, Nordiska museet
  • Arkitekt
    Mats Fahlander, Fahlander Arkitekter
  • Arkitekt
    Linda Lindstrand, Fahlander Arkitekter
  • Arkitekt
    Jule Milz, Fahlander Arkitekter
  • Kläddesigner
    Alexander Stutterheim, Alexander Stutterheim
  • Grafisk formgivare
    Anders Nord, Anders Nord Studio