Varje år serveras runt 160 miljoner liter komjölk i skolan, subventionerad av EU:s så kallade Skolmjölksstöd. EU vill nämligen uppmuntra barn till konsumtion av mjölkprodukter under en period när deras matvanor formas. Samtidigt har EU ambitiösa klimatmål som bland annat ska uppnås genom att öka konsumtionen av växtbaserat. Det går liksom inte riktigt ihop.
Men det kan vara så att EU känner lite samma sak. De har nämligen bestämt sig för att se över regelverket för Skolmjölksstödet och startat en ”öppen konsultation”, vilket skulle kunna öppna för möjligheten att inkludera även växtbaserade drycker. Problemet är bara att så få medborgare vet om att den här processen pågår. Och att ännu färre sannolikt bryr sig. En perfekt kommunikationsutmaning, med andra ord.
Vi drog i gång en kampanj kallad ”Normalize it!” för att skaka liv i frågan och få i gång en debatt. Utgångspunkten var att barn idag tvingas hålla tillgodo med komjölk i skolan – om de vill ha något annat får de ta tag i det själva. Kampanjen bestod av flera delar, men filmen var själva navet. Med hjälp av den lyckades vi bryta isen och få i gång en intensiv debatt över hela Europa. (Kampanjen rullade i Sverige, Finland, Tyskland, Österrike, Nederländerna, Belgien och Spanien.)
Det hela har resulterat i att flera länder nu öppnat för att inkludera växtbaserat i Skolmjölksstödet. Under hösten ska EU ha en omröstning i frågan. Så vem vet, en vacker dag kanske våra barn själva får välja vad de vill dricka till sina kåldolmar.