Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Normalize It

Varje år serveras runt 160 miljoner liter komjölk i skolan, subventionerad av EU:s så kallade Skolmjölksstöd. EU vill nämligen uppmuntra barn till konsumtion av mjölkprodukter under en period när deras matvanor formas. Samtidigt har EU ambitiösa klimatmål som bland annat ska uppnås genom att öka konsumtionen av växtbaserat. Det går liksom inte riktigt ihop.

Men det kan vara så att EU känner lite samma sak. De har nämligen bestämt sig för att se över regelverket för Skolmjölksstödet och startat en ”öppen konsultation”, vilket skulle kunna öppna för möjligheten att inkludera även växtbaserade drycker. Problemet är bara att så få medborgare vet om att den här processen pågår. Och att ännu färre sannolikt bryr sig. En perfekt kommunikationsutmaning, med andra ord.

Vi drog i gång en kampanj kallad ”Normalize it!” för att skaka liv i frågan och få i gång en debatt. Utgångspunkten var att barn idag tvingas hålla tillgodo med komjölk i skolan – om de vill ha något annat får de ta tag i det själva. Kampanjen bestod av flera delar, men filmen var själva navet. Med hjälp av den lyckades vi bryta isen och få i gång en intensiv debatt över hela Europa. (Kampanjen rullade i Sverige, Finland, Tyskland, Österrike, Nederländerna, Belgien och Spanien.)

Det hela har resulterat i att flera länder nu öppnat för att inkludera växtbaserat i Skolmjölksstödet. Under hösten ska EU ha en omröstning i frågan. Så vem vet, en vacker dag kanske våra barn själva får välja vad de vill dricka till sina kåldolmar.

Arbetsgrupp

  • Excecutive Creative Director
    Martin Ringqvist, Oatly Department of Mind Control
  • Art Director
    Oskar Pernefeldt, Oatly Department of Mind Control
  • Project Manager
    Amanda Lindblom, Oatly Department of Mind Control
  • Production Manager
    Patrik Danroth, Oatly Department of Mind Control
  • Graphic Designer
    Kristoffer Hiller, Oatly Department of Mind Control
  • Design Director
    Lars Elfman, Oatly Department of Mind Control
  • Assistant Design Director
    Christian Sundén, Oatly Department of Mind Control
  • Agency Producer
    Alexander Blidner, Pom Pictures
  • Production Company
    B-Reel Films
  • Director
    Torbjörn Martin, B-Reel Films
  • Assistant Director
    Artur Wolgers, B-Reel Films
  • Excecutive Producer
    Rikard Åström, B-Reel Films
  • Producer
    Kalle Wettre, B-Reel Films
  • DOP
    Tymoteusz Pieszka, The Reel Friends
  • Offline
    Torbjörn Martin /Artur Wolgers, B-Reel Films
  • Online
    Benjamin Brunegård/Artur Wolgers, B-Reel Films
  • Grade
    Joakim Rissveds, wgtam
  • Sound Design
    Fredrik Lantz, Red Pipe