Syftet med kampanjen var att lyfta McDonald’s som det självklara stoppet på väg hem efter en utekväll och framhäva Nuggets som ett av Sveriges mest populära nattsnacks. Målet var att ta vara på igenkänning kring Nuggets som en omtyckt craving under småtimmarna, och skapa en rolig och delningsbar upplevelse för kunderna.
INSIKTER
Genom att analysera data från McDonald’s app upptäckte vi att försäljningen av fyra-pack Chicken McNuggets fördubblades under nattetid, vilket betyder att människor unnar sig Nuggets om natten. Idén bakom “Nuggshots” bygger dels på trenden kring kändisars virala “mugshots” och dels svenskarna gemensamma craving efter Nuggets.
IDÉ
Idén med kampanjen var att fånga människor på bild i samma ögonblick som de beställde sina Nuggets. Genom att erkänna sitt “brott” och dela sin “Nuggshot” direkt på våra Digital Out-Of-Home (DOOH)-skärmar erbjöds de att få sina Nuggets utan extra kostnad.
För att förverkliga aktiveringen installerade vi kameror på noggrant utvalda restauranger. Det vill säga centralt belägna restauranger som av naturliga skäl hade gäster sent på kvällarna. Med hjälp av Fakt Studio tog vi fram en mjukvara som gjorde att kioskerna tog en bild i exakt det ögonblick då kunderna la till McNuggets i sin beställning. Dessa “Nuggshots” blev hela vår utomhuskampanj och blev också ett starkt bevis på att Nuggets är Sveriges favoritguilty pleasure på kvällen.