Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Ny förpackningsdesign för Electrolux Group

Electrolux Group arbetar dedikerat för att göra ett så litet avtryck som möjligt och vårda vår planet för framtida generationer. Med den nya förpackningsdesignen visar Electrolux att de inte bara är ett företag, utan också en del av samhället som vill åstadkomma en förändring till det bättre.

Utmaningen var att skapa ett unikt förpackningskoncept som väcker känslor och bygger varumärket via en hållbar brun kartong. Designsystemet behövde vara flexibelt och lätt anpassningsbart för tusentals olika apparater i olika storlekar. Med insikten att all konkurrens i en snar framtid också kommer att övergå till bruna kartonger, behövde designen samtidigt ha en stark impact på hyllan och sticka ut i mängden genom ett eget uttryck.

Vår mission blev att omdefiniera en brun kartong till något åtråvärt och aspirerande. Tillsammans med en illustratör och Electrolux interna designteam utvecklades ett uttryck baserat på vardagliga situationer som väcker känslor. Systemet är flexibelt med användarvänlig modularitet och karaktärerna är neutrala i kön och etnicitet.

Som ett resultat lyckas Electrolux bryta de flesta konventionella kategorikoderna. Designen förstärker Electrolux ambition att gå från att vara produktfokuserade till ett varumärke som bryr sig om och strävar efter att ge konsumenter möjlighet att leva bättre och mer hållbara liv.

Framför allt tar det nya förpackningskonceptet från Electrolux ett starkt steg mot en mer hållbar riktning:

– Minskad tryckfärg: mängden tryckfärg har minskat betydligt.
– Inget bläck baserat på mineraler: flexografiskt tryck med vattenbaserat bläck används.
– Färre förpacknings-artwork: antalet förpackningsvarianter har minskats väsentligt genom att använda klisteretiketter för att skilja olika produkter och färger åt.
– Minimering av förpackningsavfall: etiketter hjälper till att eliminera onödigt stora upplagor eftersom samma låda kan användas för hela produktserier.
– Material med låg miljöpåverkan: obehandlad FSC-certifierad kartong används, ingen ytbehandling behövs och förpackningen är fri från styroform/expanderad polystyren (EPS).
– Återvinningsbarhet: ingen skyddslack eller plastlaminering som kan förorena återvinningen används.

Arbetsgrupp

  • Designbyrå
    BVD Stockholm, Electrolux In-house Design
  • Uppdragsgivare
    Electrolux Group
  • Design Manager Packaging
    Ella Rudebeck, Electrolux Group (Electrolux In-house design)
  • Principal Designer
    Niklas Sandström, Electrolux Group (Electrolux In-house design)
  • Sr. Packaging Designer
    Erik Envall, Electrolux Group (Electrolux In-house design)
  • Sr. Packaging Designer
    Katarina Ruke, Electrolux Group (Electrolux In-house design)
  • Print Manager Packaging
    Zoltán Orbán, Electrolux Group (Electrolux In-house design)
  • Print Quality Expert
    John Feng, Electrolux Group (Electrolux In-house design)
  • Packaging Coordinator
    Johan Alm, Electrolux Group (Electrolux In-house design)
  • Illustratör
    Joakim Olsson, Frilans