Vi fick vi höra att väggmålningar från företag i Paris bara är accepterade om de är ’konstnärligt’ gjorda och inte visar några loggor eller produkter. Viktigt att följa regler, tänkte vi, men vi ville också ge Parisarna en bra introduktion till Oatly som normbrytare eftersom det här var vår första kampanj i Frankrike.
Budskapen på väggarna målades av lokala konstnärer som sedan också handmålade Oatly-förpackningar i skeva perspektiv på en lastpall med flyttlådor, en bajamaja och en skåpbil. Objekten placerades sedan framför väggarna så att när de sågs från rätt vinkel –en vanlig vinkel för de flesta som gick förbi– skapade illusionen av en komplett vägg där produkten antingen svarade på det målade budskapet eller alternerade det.
Vi ville såklart att folk utanför Paris också skulle få se dem, så vi filmade när objekten placerades framför väggarna och publicerade i våra egna kanaler. Filmerna blev våra mest delade, gillade och kommenterade och från Paris la folk upp egna filmer och bilder av målningarna på sina konton. Kort och gott såg vi det största engagemang vi har fått för någon av våra utomhuskampanjer någonsin.