Arbetsmiljöverkets vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Som ett led i visionsarbetet genomför vi en långsiktig kommunikationsinsats mot arbetsgivare, men även arbetstagare. Vi vill lyfta fram värdet av bra arbetsmiljöer och få fler att komma igång med arbetsmiljöarbetet.
Istället för att visa hur katastrofalt det kan bli när arbetsmiljön brister sökte vi en positiv infallsvinkel. Vi insåg att något som uppskattas på arbetsplatser är när allt bara flyter på. Ur det föddes vårt koncept med odramatiska berättelser.
Med konceptet som ledstjärna ville vi berätta om allt möjligt som inte hänt runt om i Sverige, och sticka ut i en värld full av dramatik. Vår rikstäckande och händelsefattiga kommunikation bestod av vepor, adshels, tidningsannonsering, intern kommunikation, filmer, radiospottar och en stadsvandring. Dessutom körde en bil omkring med en digital skärm som pekade ut platser där inget hänt. Budskapet på skärmen ändrades utifrån var bilen befann sig.
Alla enheter ledde in till av.se/arbetsgivare där målgruppen fick ta del av tips och vägledning.