Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Offerkoftan

”Jag gör det bara när jag är full”, ”min flickvän är ju gravid”, ”jag är ju man och har mina behov”. Det är synd om de svenska sexköparna. I alla fall om man lyssnar till vad de intalar sin omgivning, media och framför allt sig själva. Gång på gång förvandlar de sig själva till offer för omständigheter de inte kan påverka.

Men inga bortförklaringar eller snyfthistorier kan rättfärdiga ett sexköp. I stället distraherar de oss från det faktum att det finns ett verkligt offer. Och så länge det finns män som köper sex, kommer kvinnor att utnyttjas.

Vår ambition var att motverka de attityder som upprätthåller efterfrågan, och få fler män att se sexhandeln som det allvarliga samhällsproblem det är. För att göra det ville påminna män om dessa absurda undanflykter. Kollektionen av handbroderade offerkoftor blev vår budbärare som riktade tillbaka ansvaret där det hör hemma: hos män som köper sex.

Genom att påminna människor om att det faktiskt inte är ett dugg synd om de svenska sexköparna ökade andelen män som nu ser sexhandeln som ett allvarligt samhällsproblem från 53% till 62%. Det innebär att omkring 350 000 män i Sverige har påmints om sexhandelns verkliga offer.

Arbetsgrupp

  • CD
    Joakim Khoury, Åkestam Holst NoA
  • AD
    Ivan Trip, Åkestam Holst NoA
  • AD
    Linus Bronge, Åkestam Holst NoA
  • AD
    Shilan Shewki, Åkestam Holst NoA
  • Copywriter
    Agnes Nisbel Fjäll, Åkestam Holst NoA
  • Copywriter
    Daniel Vaccino, Åkestam Holst NoA
  • Produktionsledare
    Anna Nollendorfs, Åkestam Holst NoA
  • Planner
    Stina Hansson, Åkestam Holst NoA
  • Planner
    Sebastian Stüben, Åkestam Holst NoA
  • Social Media
    Johnny Wettergren, Åkestam Holst NoA
  • Producent
    Sanna Wikman , Åkestam Holst NoA
  • Grundare
    Josephine Appelqvist, Talita
  • Grundare
    Anna Sander, Talita
  • Handarbetets Vänner
    Handarbetets Vänner
  • Marketing Director
    Emma Fällman, HOPE
  • Fotograf
    Ivan Trip, Åkestam Holst
  • Repro
    Roland Karlsson, BT Repro
  • Retusch
    Johan Cabezos, Senjor
  • Frontend Utvecklare
    Josefine Ljung – Frontend Utvecklare, NoA Ignite
  • Designers
    Sara Shahbazi & Johan Lundgren – Designers, NoA Ignite
  • Head of Operations
    Frida Meinking, NoA Ignite
  • DOP
    Max Thedeby, BKRY/NoA
  • Klippare
    Alexander Simmo, BKRY/NoA
  • Producent
    Magnus Strömfelt , Gangsters
  • Ljuddesign
    Martin Dahl, Gangsters
  • Colorist
    Max Strömberg, Gangsters