”Jag gör det bara när jag är full”, ”min flickvän är ju gravid”, ”jag är ju man och har mina behov”. Det är synd om de svenska sexköparna. I alla fall om man lyssnar till vad de intalar sin omgivning, media och framför allt sig själva. Gång på gång förvandlar de sig själva till offer för omständigheter de inte kan påverka.
Men inga bortförklaringar eller snyfthistorier kan rättfärdiga ett sexköp. I stället distraherar de oss från det faktum att det finns ett verkligt offer. Och så länge det finns män som köper sex, kommer kvinnor att utnyttjas.
Vår ambition var att motverka de attityder som upprätthåller efterfrågan, och få fler män att se sexhandeln som det allvarliga samhällsproblem det är. För att göra det ville påminna män om dessa absurda undanflykter. Kollektionen av handbroderade offerkoftor blev vår budbärare som riktade tillbaka ansvaret där det hör hemma: hos män som köper sex.
Genom att påminna människor om att det faktiskt inte är ett dugg synd om de svenska sexköparna ökade andelen män som nu ser sexhandeln som ett allvarligt samhällsproblem från 53% till 62%. Det innebär att omkring 350 000 män i Sverige har påmints om sexhandelns verkliga offer.