Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Osjälvisk status

Bakgrund.
För FN handlar hjälparbete lika mycket om akuta insatser som långsiktig återuppbyggnad i katastrofområden. Uppdraget var att berätta om vidden av FN:s arbete och samtidigt samla in pengar till stöd för vitt skilda projekt.

Vi stod inför flera utmaningar. Hur når och berör vi så många människor som möjligt, utan mediebudget? Och hur berättar vi om flera projekt samtidigt utan att det blir ointressant och krångligt?

Lösningen
Vi fick människor att betala för att använda sin statusrad på Facebook. Tack vare Osjälvisk status röjdes hundratals minor i Kambodja, rent vatten delades ut till kolerasmittade på Haiti och flickor i Afghanistan fick gå till skolan bara för att nämna några exempel. Som bonus blev Facebook lite mindre skrytigt och FN ett meningsfullt inslag i våra personliga nyhetsflöden.

Vår kampanj har inget slut. Statusuppdateringar byts ut allteftersom nya katastrofer inträffar.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Timo Orre
  • Copywriter
    Per-Olof Lundgren
  • Creative Director
    Björn Ståhl
  • Designer
    Sanna Nilsson, Fredrik Lundberg
  • Planner
    Thomas Weigle, Josefine Billström
  • PR-konsult
    Isak Hagen
  • Produktionsledare
    Oscar Corsvall
  • Uppdragsgivare
    Svenska FN-förbundet