Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Paint it Black

Efter 75 år på Råsunda skulle AIK flytta in på nya Friends Arena, omgärdad av skandaler och skepticism.

Kampanjen Paint it Black syftade till att publiken skulle prägla den historielösa arenan genom att måla den i AIK:s svarta färg. Genom att arbeta som ett newsroom och agera på händelser i realtid, oftast bara med någon dags framförhållning, lyckades pr-maskineriet se till att AIK ägde den allsvenska upptaktsbevakningen; gång på gång på gång. Mest framgångsrikt blev den nationellt uppmärksammade låtkuppen av Marabou Black.

Premiären nådde högsta publiksiffran i Allsvenskan sedan 1977 och nordiskt all-time high i sålda årskort. Kampanjen hyllades inte bara av AIK:are och fotbollsentusiaster, utan även av medierna själva och det europeiska fotbollsförbundet UEFA.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Patrik Pagréus
  • Copywriter
    Patrik Sundberg, Marcus Bellafesta
  • Musik
    Markus Enochson
  • Producent
    Robert Andersson
  • Produktionsledare
    Dylan Dehoky, Magnus Hultman
  • Projektledare
    Simon Strand
  • Regissör
    Andreas Stjerndal
  • Senior Designer
    Dennis Phang
  • Senior PR-konsult
    Viktor Bolin
  • Uppdragsgivare
    Lasse Pettersson, Gabriella Blombäck, Stefan Mellerborg, Daniel Berglund
  • Web Director
    Alexander Wåland