Mål
Adobe ville, med en liten budget, befästa mjukvaran Photoshops position som det främsta fotoredigeringsverktyget och på samma gång stärka Adobes varumärkesförflyttning från en mjukvaruleverantör till en möjliggörare av kreativitet.
Strategi
Demonstrera Photoshops enorma kreativa potential genom att använda det på ett innovativt, nyskapande och delbart sätt.
Idé
Med hjälp av specialutvecklad programvara, ett dolt kamerateam och en av världens bästa Photoshop-konstnärer överraskade vi väntande bussresenärer genom att photoshoppa dem i humoristiska situationer i realtid i busskurens reklamtavla.
Resultat
– 20 miljoner såg videon om pranket på YouTube.
– Videon knep förstaplatsen på Ad Age’s Viral Video Chart över världens mest virala annonser.
– Storyn plockades upp av inflytelserika nyhetsmedia som CNN, Discovery och Mashable.
– Total räckvidd:180 miljoner människor.
– Total medieexponering till ett värde av 108 miljoner SEK.