Mål
Attrahera 12 000 kreatörer till Adobes online-streamade event Creative Days och samtidigt stärka Adobes varumärkesförflyttning från en mjukvaruleverantör till en möjliggörare av kreativitet.
Strategi
Konventionella eventinbjudningar sker över mejl och innehåller lite info om talarna. Vi ville skapa en helt ny sorts inbjudan; en som kunde nå ut viralt till kreatörer världen över via förtjänade medier.
Idé
Med hjälp av specialutvecklad programvara, ett dolt kamerateam och en av världens bästa Photoshop-konstnärer överraskade vi bussresenärer genom att photoshoppa in dem i humoristiska situationer i busskurens reklamtavla.
Resultat
– 20 miljoner har sett pranket på YouTube.
– Videon knep förstaplatsen på Ad Age’s Viral Video Chart över världens mest virala annonser.
– Storyn plockades upp av nyhetsmedia som CNN & Discovery.
– Pranket nådde sammanlagt 180 miljoner människor.
– Total medieexponering till ett värde av 108 miljoner SEK.
– Creative Days fick 73 538 unika besökare (613% över målet).