Bidragsbeskrivning:
Sara Paborn är en uppskattad författare som nu gav ut sin första diktsamling. Eftersom väldigt få läser poesi idag ville vi tänka nytt. För att nå unga gjorde vi om diktsamlingen till en slags digital dagbok där man fick en dikt uppläst varje dag i 20 dagar. Uppläsare var både kända och oväntade röster. Dikterna följdes av ett eftersnack mellan Sara Paborn och uppläsaren. Inspirationen för identiteten kommer från populärkultur som musik och konst. Dikterna handlar om kärlek och känslor och designen skulle kännas inbjudande och attraktiv för att sända ut rätt signaler och tilltala en ny målgrupp. Vi ville komma bort ifrån den typiska app-designen med skuggor och 3D-animationer men hitta ett uttryck som passade poesi utan att bli kännas som bokformgivning. Det var viktigt att logotypen tog för sig både som ikon i App Store och på merchandise. I en tid när 300 sålda diktsamlingar räknas som en framgång har Poesi på G laddats ner nästan 5 000 gånger. Länk till kampanj ”Ge bort poesi i jul”: http://www.sarapaborn.se/poesi-pa-g/endiktfordig/