Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Press Play to Give & ABBA the Museum

Bidragsbeskrivning:
Vårt uppdrag
Kommunicera att Unicef äger ABBA-låten Chiquita – och öka intresset för densamma trots att låten har 35 år på nacken – genom förtjänade medier

Strategi
Med hjälp av musikvärldens digitala affär, kunde vi utmana givandets struktur. Som första aktör i världen gjorde vi en gåvokampanj som byggde på att människor gav pengar, genom att lyssna på musik. Detta digitala grepp drev både insamling och startade samtal.

Så gjorde vi
Vi tog tillsammans fram konceptet “Press Play to Give” som uppmanade folk att lyssna och sprida Chiquitita. För att nå ut till ännu fler lyssnare bjöd ABBA the Museum in artisten Laleh att göra sin egen tolkning av Chiquitita i museets Polarstudio.

Resultat
Över 100 redaktionella artiklar i nyhetsmedier, tech och lifestyle-medier, med förtjänad räckvidd på strax under 200 miljoner människor. Låten blev etta iTunes och kom högt upp bland de 100 mest spelade på Spotify. Laleh och Björn fick även uppträda inför FN:s generalförsamling i NYC.