I det svenska kanelbullebruset syns en mängd aktörer med liknande typer av bilder, budskap och tilltal. Vi tog en genväg, via en omväg, till 1980-talets Italien. Ikoniska modehus som Valentino, Cavalli och Dolce & Gabbana fick en passande kanelbulle-fiering, inklusive tidstypiska detaljer från kornig bildkvalitet till vertikala typsnitt – och allt däremellan. Även Pressbyråns logotyp fick en specialskrud kampanjen till ära. Idén skapades genom att gifta gammalt och nytt, referenser från 80-talet med de absolut senaste Ai-plattformarna, foto från förr med retusch från nu, i en slags tidlös allians av färg, form och kräng och däng. Annonserna gick som uppslag i modemässiga magasin som Elle, Vogue Scandinavia och SVD Perfect Guide. It´s bullissimo!
**Funkade det verkligen då? **
Under några gråa veckor i oktober blev Pressbyrån Prezzburoni, vilket gav över 5 miljoner i PR-värde, en fördubblad köp-intention och en rekordförsäljning av kanelbullar, hela 86 % högre än året innan (som var ett bra sälj-år i sig.) För att vinna kriget om Kanelbullens Dag måste man kanske våga vara lite osvensk. Dvs, italiensk.