Varje år gör Rädda Barnen en kampanj riktad mot Sveriges företag för att samla in pengar. Marknadsföringsbudgeten är liten och tillåter inte mycket köpt media. Utmaningen blev därför att hitta ett anslag med PR-potential för att lyckas bryta igenom.
Vi fick hjälp av ingen mindre än regeringen. De har nämligen, som ett av två länder i Europa, bestämt att det inte ska vara avdragsgillt för företag att skänka pengar till utsatta barn. Att köpa julgåvor som chokladaskar och julostar går däremot bra. Därför startade Rädda Barnen sin julshop där företag kan köpa krimskrams till larvigt höga priser. Initiativet lyftes flitigt upp i pressen och resulterade bland annat i ett fem minuter långt inslag i Aktuellt söndag och en längre intervju med Rädda Barnens generalsekreterare i DI Weekend.
Antalet nya givare ökade med 150 % efter kampanjen. Hittills har Rädda Barnens Julshop dragit in 7,5 miljoner kr till behövande barn.