Varje jul gör Rädda Barnen en insamlingskampanj mot Sveriges företag. Det är svårt eftersom det inte är tillåtet för företag att göra skatteavdrag för gåvor till ideella organisationer i Sverige. Däremot är det tillåtet att göra skatteavdrag för andra julgåvor som chokladaskar och ostar. Vi bestämde oss därför för att dra nytta av det och startade en julshop där vi sålde klassiska julgåvor till absurda priser. På så sätt kunde vi samla in pengar och samtidigt protestera mot en absurd lag.
Kampanjens delar:
1. Interaktivt: Julshoppen och utbudsannonsering för våra dyra produkter i banners, samt delningsfunktion från shoppen via Facebook, Twitter och mail i form av E-DR.
2. PR: En Julshop med ovanligt höga priser.
3. Tidning: Utbudsannonsering med dyra produkter i dagspress.
4. DR: Brev som tipsade om prisvärda julgåvor i Rädda Barnens Julshop.
Antalet nya givare ökade med 150 % efter kampanjen. Hittills har julhoppen dragit in 7,5 miljoner kr till behövande barn.