Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Produktåterkallelse

2008 infördes krav på intyg från dagis eller skola när föräldrar vabbade. En ny blankett, som snabbt kom att bli kritiserad och avskydd, adderades till småbarnsvardagen.

Men kritiken hörsammades. 2012 kom beskedet att intyget skulle avskaffas vid årsskiftet. För Försäkringskassan, som själva varit kritiska till systemet, såg vi avskaffandet av intyget som en möjlighet att föra fram myndighetens eget antikrångelarbete i den primära målgruppen (föräldrar), men främst vända oss till dem som ”drabbats” och visa att Försäkringskassan lyssnat, tagit till sig av kritiken och själva verkat för en förändring.

Lösningen, en produktåterkallelse i vilken samtliga exemplar av blanketten återkallas, publicerades på sid 3 i flera morgontidningar dagen innan blanketten togs ur bruk.

Annonsen orsakade årets sista Twitterstorm och en JO-anmälan, men det faktum att en myndighet visade på självkritik vann många hjärtan och ledde bland annat till att annonsen rosades av glada medborgare i radions Ring P1.

Arbetsgrupp

  • Executive Creative Director
    Rickard Villard
  • Formgivare
    Noel Pretorius, Jesper Kewenter
  • Planner
    Henrik Sjödin
  • Producent
    Annika Appeltofft, Cecilia von Uexkull
  • Projektledare
    Pelle Holm
  • Övrigt
    Kreatör: Tim Scheibel, Kreatör: Mårten Forslund