LIDL har högre kvalitet på sitt sortiment än vad folk i allmänhet tror – här finns bla svenskt kött, dagsfärska grönsaker och köttrika tyska korvar. Men i Sverige verkar lågt pris och kvalitet vara en omöjlig ekvation. Vi ville bevisa kvalitén på ett sätt som inte kunde missförstås.
I september öppnade vi restaurang Dill på Söder i Stockholm. I en tom källarlokal byggde vi upp restaurangen och engagerade den brittiska 2-stjärniga kocken Michael Wignall och hans team. Genom att endast använda råvaror från Lidl skapade de en 9-rätters avsmakningsmeny.
Men vi berättade inte att Lidl låg bakom.
Dill var öppet i 3 veckor och blev en succé direkt. Kändisar och “foodies” slogs om borden som tog slut efter 29 minuter. Innan öppningen skrevs det om stjärnkockens ankomst och efter fylldes tidningar och sociala medier med bilder av maten, inredningen och recensioner. När vi efter 2 veckor avslöjade att Lidl låg bakom exploderade det – de största dagstidningarna, bloggar, insändarspalter och morgonsoffan på TV4 diskuterade Dill och Lidl.
Dill blev mest tweetade ämnet två dagar i rad. Efter ett par veckor hade restaurangen 24 miljoner intryck. I Sverige. Mätningar innan kampanjen visade att bara 10% av befolkningen kunde tänka sig att handla på Lidl. Efter var samma siffra 33%. 2013 blev det första året som Lidl visade positivt resultat sedan etableringen för 10 år sedan.